Naučte se mluvit tak, aby vás lidé rádi poslouchali

Komunikační dovednosti jsou zcela zásadní pro úspěch v jakémkoliv odvětví. Ať už se jedná o soukromý život nebo kariérní postup – bez schopnosti efektivně komunikovat s lidmi kolem sebe můžete zbytečně mrhat svým jinak slibným potenciálem. V otázce leadershipu jsou potom prezentační a komunikační dovednosti zcela klíčové, protože bez nich nemůžete nikdy dostatečně motivovat, inspirovat a vést své podřízené. V tomto článku si proto ukážeme, jak mluvit tak, aby vás lidé ve vašem okolí rádi poslouchali.

Ilustrační snímek

Dělejte pauzy

Podle blogu společnosti McKinsey jsou často lidé tak rádi, že se dostanou ke slovu, že začnou mluvit rychle a zcela bez pauz. Přitom drobné odmlky mohou být extrémně silným nástrojem, jak zdůraznit některé části vašeho proslovu a jak svým slovům dodat na důležitosti. Nebojte se dělat pauzy a dávejte ostatním kolem sebe čas vstřebávat to, co říkáte.

Mluvte pomalu

S předchozím bodem souvisí i tato rada: nepospíchejte. Člověk, z jehož projevu je cítit, že se snaží co nejrychleji ze sebe všechno vysypat, působí jako někdo, kdo se bojí, že ho ostatní neposlouchají a neberou vážně.

Klaďte důraz na ta správná slova

Intonace, důraz a odmlky. To jsou velmi silné nástroje, kterými můžete určitým pasážím vašeho projevu dodat na důležitosti. Když se dostanete ke klíčovému bodu vaší myšlenky, vždy ji zdůrazněte a snažte se tak váš projev trochu strukturovat. Nesmí se jednat o jednu dlouhou, monotónní řeku slov.

Mluvte klidně, ale nahlas a zřetelně

Z vašeho hlasu by měla být cítit rozvaha a klid, ale zároveň i sebevědomí. Pokud budete mluvit potichu, nevýrazně a ustrašeně, bohužel vás nikdo nebude brát vážně. Ukažte, že si stojíte za tím, co říkáte, a mluvte dostatečně důrazně.

Přizpůsobte se člověku, se kterým mluvíte

Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak docílit toho, aby vás druhý člověk rád poslouchal, je přizpůsobit svou mluvu té jeho. Používejte stejné výrazy, stejná gesta a stejný druh energie, a uvidíte, jak rychle si dotyčného převedete na svoji stranu.

Mluvte pozitivně a nepomlouvejte

Poslední bod je zároveň jeden z nejdůležitějších. Lidé nechtějí poslouchat pesimisty nebo lidi, kteří ostatní pomlouvají. Snažte se nahlížet na věci pozitivně a tento přístup ukazujte i v tom, jak mluvíte.

 

-mm-

Zdroj: McKinsey & Company - přední mezinárodní společnost poskytující manažerské poradenství
Zobrazit přehled článků ze zdroje McKinsey & Company