Naučte se mluvit tak, aby vás bylo více slyšet

Stává se vám, že při interakci s druhou osobou nebo v kolektivu něco řeknete a buď vás ostatní ignorují nebo vaše promluva vyzní o dost jinak, než jste původně zamýšleli? Nedovedete ostatní svou mluvou inspirovat a cítíte, že když mluvíte, nemá to takový dopad a ostatní vás neposlouchají tolik, jako když mluví někteří jiní lidé? Nebojte se, to vše se dá vylepšit. V tomto článku vás naučíme mluvit tak, aby vás bylo více slyšet a vaše okolí vás více a lépe vnímalo.

Ilustrační snímek

Tyto tipy uveřejnil web Harvard Business Review.

Naučte se dokončovat myšlenky

Mnoho lidí má ten problém, že jejich věty a promluvy nemají jasný konec. Než otevřete pusu, rozmyslete si, co vlastně chcete říci, a pamatujte, že vaše promluva by měla mít jasný začátek, průběh a konec, a to s určitým důrazem na pointu na konci.

Mluvte pomaleji

Když se dostaneme ke slovu, často se bojíme, že o něj znovu přijdeme, a proto mluvíme hodně rychle. Naučte se mluvit s rozvahou a pomaleji – svým promluvám tak trochu paradoxně dáte větší důraz.

Neskákejte ostatním do řeči – a požadujte to samé od ostatních

Respekujte ostatní a nepřerušujte je. Stejně tak ale netolerujte, když někdo skočí do řeči vám, a klidně se ozvěte s tím, že chcete dokončit myšlenku.

Mluvte hlasitěji

Naučte se mluvit více z břicha a pomocí bránice. A mluvte tak hlasitěji. Když ve vašem hlase není vůbec žádná síla, nebudou bohužel silné ani myšlenky, které se snažíte předat.

Používejte dynamiku hlasu a intonaci

Přestaňte mluvit monotónně. A raději akcentujte důležité a klíčové části své promluvy tím, že budete využívat důrazy, dynamiku hlasu a intonaci.

Říkejte věci, které nejsou očividné

Chcete aby vás lidé poslouchali? Pak musíte říkat zajímavé věci. Neříkejte věci, které jsou očividné – vaše promluva by měla vždy být něčím jedinečná, měla by nabízet zajímavý pohled nebo posouvat konverzaci kupředu.



-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review