Schopnost naslouchat druhým patří ke klíčovým předpokladům úspěšné kariéry. Odborné studie však opakovaně ukazují, že většina lidí neumí naslouchat inteligentně, systematicky a cílevědomě. Neschopnost naslouchat pak vede nejen k běžným nedorozuměním, ale i k závažným chybám. V manažerské práci je naslouchání zvláště důležité, jelikož tvoří 40 až 60 procent toho, za co jsou vedoucí pracovníci placeni. Jak se v naslouchání zlepšit? V první řadě přestaňte druhé přerušovat, když mluví. Za nikoho nedokončujte věty. Aktivně dávejte najevo, že posloucháte.
Udělejte si čas poslouchat
Mluvčí se nebude cítit příjemně, když naznačíte, že váš čas je omezený. Naopak se přestaňte věnovat všem ostatním činnostem a soustřeďte se na mluvčího. Věnujte mu plnou pozornost. Dávejte si ale pozor, abyste neuvažovali rychleji, než mluví. To by vedlo jen ke ztrátě koncentrace a následnému úniků důležitých informací. Totéž se stane i tehdy, když se místo na sdělení budete soustředit na styl mluvy dotyčného.
Učte se naslouchat mezi řádky
Vnímejte nejen to, co bylo řečeno, ale i postoje, potřeby a motivy skryté za slovy. Měnící se tón a intenzita hlasu spolu s výrazy obličeje a pohyby těla může říci dokonce více než slova. Když někoho posloucháte, nenechte se vyrušit zvuky, předměty ani lidmi ve svém okolí.
-kk-