Když se k lidem ze svého týmu chováte ohleduplně a jste na ně příjemní, budete se cítit dobře. Není ale příliš pravděpodobné, že laskavým chováním docílíte lepších pracovních výsledků. Klidně se totiž může stát, že budete laskaví až moc – a vaši zaměstnanci vás nakonec přestanou brát vážně. Byznys koučka Barbara Pachterová tvrdí, že musíte být „zdvořilí, ale rázní“. Nesmějte se příliš a nepoužívejte slovní obraty, které mohou znít nejistě. Zásadní je dokázat učinit podřízené odpovědnými. Co myslíte, jste na své spolupracovníky až příliš milí? Web Open Forum zveřejnil článek, který vám pomůže na tuto otázku odpovědět.
1. Příliš mnoho úsměvů
Úsměv je všude jinde na místě, ale v prostředí byznysu může být někdy vnímán jako slabost a nedostatek dominance. Usmívejte se, ale ne příliš často, abyste si zachovali respekt ostatních. Potřebujete tedy, aby vás ostatní brali vážně – zároveň ale musíte být dostatečně přátelští na to, aby s vámi váš tým mohl mluvit otevřeně a upřímně.
2. Jazyk, který používáte
Říkejte spíše „Navrhuji, aby… “ nebo „Doporučuji…“ místo toho, abyste „chtěli o něčem popřemýšlet“. Nechcete přece znít jako někdo, kdo má málo sebeúcty, nebo jako někdo, kdo si není jistý tím, co říká.
3. Příliš mnoho omluv
Když je to namístě, je samozřejmě zcela v pořádku omluvit se. Ale pokud se omlouváte příliš často, může to zpochybnit vaši image profesionála. A když už se omlouváte, nepřehánějte to. V drtivé většině případů se stačí omluvit jednou.
4. Vyhýbání se konfrontaci
Když jste lídr a něco se děje špatně, musíte být schopný konfrontovat pracovníka, který je za to odpovědný. To, že chcete být oblíbený, musí jít v takové situaci stranou. Pokud si problém nevyjasníte s tím, kdo ho má na svědomí, můžete si zadělat na vážný problém. Když se o chybách nemluví, může se stát, že se vám za nějakou dobu celé oddělení zhroutí a přestane fungovat.
-jk-