Motivace není odměna

Motivace na pracovišti není o tom, co děláte pro své zaměstnance. Jde o to, jak je zplnomocníte, aby pro vás pracovali. Mnoho manažerů si myslí, že motivovat zaměstnance znamená platit výroční bonusy nebo poskytovat dovolenou navíc. To jsou ale jen krátkodobé nástroje a podle renomovaného amerického psychologa Fredericka Herzberga , známého též jako „otec moderní motivace“, mohou dlouhodobě dokonce demotivovat.

Herzbergův výzkum ukazuje, že skutečnou motivaci zajistí úspěchy a příslušné uznání, smysluplná náplň práce, rozvoj a růst. Upozorňuje také na to, že zaměstnanci nejčastěji odcházejí ze zaměstnání kvůli nespokojenosti s nadřízenými.

- Pochopte rozdíl mezi motivací a odměnou. Skutečná motivace vychází ze samotné práce, nikoli následné odměny. Zaměstnavatel by se proto měl zajímat, jak může přispět k tomu, aby zaměstnanec sám cítil, že má pracovat lépe.

- Uvědomte si, že člověk přirozeně řeší problémy. Každý má svůj názor a na vás je, abyste umožnili vyjádření individuálního názoru a dali zaměstnanci odpovědnost za jeho práci, v níž bude cítit, že je součástí výsledného řešení.

- Budujte důvěru, poznejte své lidi. Efektivní manažer si udělá čas, aby poznal své lidi. Nesoustředí se jen na úkoly, ale na zaměstnance. Když zaměstnanec vidí, že nadřízeného nezajímá jen práce, získá v něj větší důvěru, která je důležitá pro lepší pracovní výkony.

- Staňte se koučem. Najděte i v sobě přirozenou snahu o řešení problémů a využijte ji jako kouč. Vaším úkolem je mentorovat, koučovat a rozvíjet zaměstnance, aby byli připraveni a měli dostatečnou podporu pro samostatnou práci.

- Soustřeďte se na to, co funguje. Manažeři se často soustředí na věci, které nefungují a mají tendenci zasahovat, jen když nastane problém. To ale zaměstnanci vnímají negativně a mají pak z nadřízených strach. Soustřeďte se proto spíše na věci, které fungují. Vytvoříte tak pozitivní atmosféru a stejně zjistíte i to, co nefunguje.

- Uznávejte zaměstnance prostřednictvím odpovědnosti a postupu. Odměňujte dobré výkony větší odpovědností a postupem v rámci firmy. Nečekejte ale na výroční hodnocení. Projevujte uznání spontánně a veřejně, když je aktuální.

-kk-
Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com