Mindfulness a meditace: Dovednosti, ze kterých těží nejenom jogíni, ale i manažeři

Asi jste již slyšeli termíny jako meditování nebo mindfulness. Pravděpodobně si myslíte, že se jedná o činnosti a dovednosti, kterým se věnují jenom lidé, co dělají jógu nebo venku objímají stromy. Přitom se ale jedná o věci, které pomáhají vnést klid, řád a psychickou odolnost do životů všech lidí, kteří jim dají šanci, a které mohou vylepšit produktivitu i celkovou spokojenost i těch nejvytíženějších lidí. Manažery nevyjímaje. Zde je proto několik tipů, jak prvky mindfulness a meditace zakomponovat do svého běžného života tak, abyste z nich benefitovali v osobní i pracovní rovině.

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl web INSEAD Knowledge.

Ráno si dopřejte krátké dechové cvičení

Rána bývají nejstresovější chvílí celého dne. Zkuste si najít čas, ať už hned po probuzení nebo třeba klidně až ve chvíli, kdy dorazíte autem na parkoviště ke kanceláři, a udělejte si krátké dechové cvičení, které vám pomůže se uklidnit. Pět minut dýchejte v klidu a pomalu, s nádechem čtyři vteřiny a výdechem osm vteřin.

Naučte se ostatní lidi doopravdy poslouchat

Praktikujte mindfulness při komunikaci s podřízenými, kolegy, obchodními partnery i nadřízenými. Stejně jako v jiných každodenních situacích i při komunikaci máme tendenci vnímat dalších deset věcí okolo. Naše pozornost těká do stran. Naučte se plně věnovat tomu, co v danou chvíli děláte, a proto se i během konverzace snažte doopravdy plně naslouchat tomu, co druhý člověk říká.

Praktikujte během práce krátké meditační přestávky

Proložte svůj každodenní pracovní shon krátkými meditačními přestávkami. Nemusíte si hned sedat do tureckého sedu a zavírat oči. Krátká meditační přestávka může mít i podobu rychlé procházky v přírodě, kdy nebudete poslouchat nic než zvuk přírody kolem sebe, nebo třeba posezení v prázdné kanceláři, kdy si pustíte svou oblíbenou hudbu do uší a zavřete na chvíli oči.

Snažte se udržet negativní emoce na uzdě

Pokuste se nebýt otrokem shonu kolem vás. Snižte míru stresu, ve kterém pracujete, a snažte se udržet negativní emoce na uzdě. Když vás něco naštve nebo frustruje, snažte se na věci dívat ve větším kontextu, s nadhledem a s pozitivním přístupem. A tento přístup se pokuste předat i svým podřízeným.

 

-mm-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge