Hlavním úkolem lídra je umožňovat ostatním, aby se rozhodovali a jednali v souladu s vizí, účelem a strategií své organizace. Zásadní roli přitom nehrají jeho vlastní výsledky, ale výsledky celého týmu. Právě tyto drobné nuance tvoří vedle technických dovedností měkčí stránku leadershipu. Jak ji zvládnout radí na stránkách fastcompany.com Gary Burnison, výkonný ředitel předního světového poskytovatele služeb v oblasti executive search Korn/Ferry International.
Uvědomte si, že váš postoj se odráží v úspěchu celé organizace
Dobrý lídr umí zajistit, aby se lidé po každém rozhovoru s ním cítili lepší, schopnější a ochotnější přispívat k úspěchu organizace.
Buďte úspěšní prostřednictvím druhých
Dobrý lídr neříká lidem, co mají dělat a co si mají myslet. Vede je k tomu, o čem by měli přemýšlet. Ví, že to nebude on, ale jeho lidé, kdo bude realizovat jeho plány.
Vnímejte i to, co neslyšíte
Lidé vám často budou říkat jen to, co si myslí, že chcete slyšet. Proto musíte být v úzkém kontaktu se zaměstnanci i zákazníky, abyste nemuseli spoléhat jen na to, co vám řeknou.
Zachovejte si pokoru
Dobrý lídr není sebestředný. Ví, kdo je a čeho dosáhl a právě díky tomu se může soustředit na druhé s důvěrou, že je dokáže vést.
S vámi leadership ve vaší organizaci nekončí
Dobrý lídr ví, že tam, kde končí jeho leadership, nekončí jeho organizace. Stejně jako jste vy na někoho navázali, někdo naváže na vás. Vaším úkolem je být zdrojem energie a změn pro rozvoj vaší organizace v čas, kdy u ní působíte. Pak předáte více, než jste původně získali sami.
Úspěch lídra se měří úspěchem ostatních. Pokud tedy chcete motivovat a inspirovat své lidi, musíte se posunout od „co musíme udělat“ k „proč to děláme“. Vytyčit cíle nestačí.
-kk-