Profesní síť LinkedIn je stále důležitějším nástrojem, který nabízí firmám spoustu možností pro networking, nábor zaměstnanců nebo budování brandu. Velká část nejvyššího managementu si jeho potenciál ale neuvědomuje nebo ho nedokáže naplno využít.
Ukazuje to Manažerský LinkedIn žebříček 2024, který sestavila společnost Rothman and Roman ve spolupráci s českou agenturou Konektor.
Žebříček vychází ze studie, která porovnávala 7 středoevropských zemí: Česko, Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Polsko. Cílem bylo zjistit, jak aktivně využívají klíčové hospodářské subjekty v regionu tuto profesionální platformu pro obchodní a komunikační účely.
Střední Evropa: Velký český náskok
V rámci středoevropského regionu jsou čeští top manažeři na LinkedInu nejviditelnější. V první pětce šéfů firem z hlediska počtu sledujících jsou hned čtyři generální ředitelé z Česka.
Výrazný náskok má Klaus Zellmer ze Škoda auto a.s. – například ve srovnání s nejsilnějším maďarským CEO (Sándor Kékesi1, Jabil) má pětkrát více sledujících.
TOP 5 středoevropských manažerských profilů na LinkedInu podle počtu sledujících | ||||
| Země | Jméno | Společnost | Sledující |
1. | Česko | Klaus Zellmer | Škoda auto a.s. | 45773 |
2. | Rumunsko | Marco Hössl | Kaufland Romania SCS | 31795 |
3. | Česko | Tomáš Salomon | Česká spořitelna, a.s. | 24122 |
4. | Česko | Jan Juchelka | Komerční banka, a.s. | 20054 |
5. | Česko | Daniel Beneš | ČEZ a.s. | 19928 |
Pokud se na regionální statistiky podíváme optikou engagementu, vejdou se do první pětky dva lídři z Česka, dva ze Slovenska a jeden z Rumunska.
Celkové rozdíly mezi lídry žebříčku a ostatními CEOs jsou pak při této metrice menší. To podtrhuje význam širšího zaměření studie, která hodnotí nejen počty sledujících, ale také vyvolané reakce a jejich proporcionální vztah k počtu sledujících.
TOP 5 středoevropských manažerských profilů na LinkedInu podle míry engagementu (sledováno u jejich posledních deseti postů) | ||||
| Země | Jméno | Společnost | Engagement |
1. | Česko | Tomáš Salomon | Česká spořitelna, a.s. | 11751 |
2. | Česko | Klaus Zellmer | Škoda auto a.s. | 8476 |
3. | Slovensko | Zita Szlavikovics | Lidl Slovenská republika, v.o.s | 4055 |
4. | Slovensko | Branislav Strýček | Slovenské elektrárne, a.s. | 4015 |
5. | Rumunsko | Mihai Bordeanu | Automobile-Dacia SA | 2855 |
„Letos poprvé jsme sestavili tento žebříček v měřítku celého regionu, protože výhodou platformy jako LinkedIn je, že lídři komunikují v mezinárodním prostředí, kde se jejich sdělení mohou dostat k lidem, s nimiž se třeba nikdy osobně nesetkají. Totéž platí i pro zaměstnance, protože všichni stále častěji sledujeme vývoj a významné osobnosti ve svých profesích napříč hranicemi. Naše zkušenosti ukazují, že s promyšlenou a důslednou obsahovou strategií je možné v relativně krátké době dosáhnout pozoruhodného růstu počtu sledujících i engagementu,“ uvedla Zsófia Balatoni, strategická ředitelka společnosti Rothman a Roman a zakladatelka společnosti Uniomedia.
Česko: Vedoucí marketingu zaostávají
V rámci Česka výzkum posuzoval 30 českých firem s nejvyšším obratem za rok 2023 podle žebříčku Coface Top 500 doplněného o komerční banky. Zaměřil se na CEOs, CFOs, vedoucí HR oddělení a ředitele a ředitelky marketingu/komunikace.
„Nejvíce si důležitost správy osobního brandu uvědomují výkonní ředitelé a ředitelky. Více než polovina z nich na LinkedIn přispívá, 40 % navíc pravidelně. Naopak prezentace vedoucích marketingu je trochu kovářovou kobylou. Téměř všichni mají vlastní účet, ale aktivní jsou velmi málo. Jen necelá třetina z nich přidala za poslední rok více než 5 příspěvků,” komentuje výsledky výzkumu Michal Marek, vedoucí týmu sociálních médií v Konektoru.
Výkonní ředitelé a ředitelky jsou také nejvíce sledovanou skupinou, průměrně je sleduje 4800 uživatelů, median je 888 sledujících. Český žebříček také potvrzuje fakt platný pro celý středoevropský region: Z hlediska počtu sledujících jsou zdaleka nejpopulárnější právě CEOs, kteří v této kategorii tvoří zároveň TOP 5 celkově. Naproti tomu optikou engagement rate je zastoupení různých typů manažerů pestřejší.
Oblast HR je pak jediným oborem, kde má opravdu každý vysoce postavený manažer účet na LinkedInu.
„Je jasné, že pro personalisty je LinkedIn zásadní pro jejich práci, jen třetina manažerů v HR ale přispívá pravidelně. A mezi finančními řediteli a ředitelkami je LinkedIn nejméně populární, což je určitě škoda. Protože v těch několika málo případech, kdy pravidelně přispívají, se median jejich followerů ani engagement rate od ostatních manažerských pozic zásadním způsobem neliší,” doplňuje Michal Marek z Konektoru.
Sběr dat probíhal na konci října 2024, analyzovala se data za posledních 12 měsíců.
###
Český manažerský LinkedIn žebříček 2024
Podle počtu sledujících
TOP 5 českých manažerských profilů na LinkedInu podle počtu sledujících (zároveň je to i TOP 5 profilů mezi výkonnými řediteli podle počtu sledujících) | |||
| Jméno | Společnost | Sledující |
1. | Klaus Zellmer | Škoda auto a.s. | 45773 |
2. | Tomáš Salomon | Česká spořitelna, a.s. | 24122 |
3. | Jan Juchelka | Komerční banka, a.s. | 20054 |
4. | Daniel Beneš | ČEZ a.s. | 19928 |
5. | Aleš Blažek | Československá obchodní banka, a.s. (ČSOB) | 14402 |
TOP 5 profilů mezi vedoucími HR podle sledujících | |||
| Jméno | Společnost | Sledující |
1. | Maren Gräf | Škoda auto a.s. | 11410 |
2. | David Vrba | Česká spořitelna, a.s. | 5437 |
3. | Veronika Horáková | Air Bank, a.s. | 4353 |
4. | Ctirad Lolek | Komerční banka, a.s. | 3472 |
5. | Hila Knobel | Citibank Europe plc, organizační složka | 3037 |
TOP 5 profilů mezi vedoucími marketingu/komunikace podle sledujících | |||
| Jméno | Společnost | Sledující |
1. | Martin Jahn | Škoda auto a.s. | 11173 |
2. | Agnieszka Bobrukiewicz | ORLEN Unipetrol RPA a.s. | 8579 |
3. | Milan Šmíd | Trinity Bank, a.s. | 3762 |
4. | Petr Sobek | Metalimex a.s. | 2135 |
5. | Tomáš Kubík | Penny Market s.r.o | 1984 |
TOP 5 profilů mezi finančními řediteli a ředitelkami podle sledujících | |||
| Jméno | Společnost | Sledující |
1. | Miroslav Hirsl | Komerční banka, a.s. | 3956 |
2. | Alena Rozsypalová | E.ON Energie, a.s. | 3681 |
3. | Luboš Zitka | Citibank Europe plc, organizační složka | 2806 |
4. | Ivan Vondra | Česká spořitelna, a.s. | 2699 |
5. | Gunhild Grieve | RWE Supply & Trading CZ, a.s | 2107 |
Podle engagement rate
TOP 5 českých manažerských profilů na LinkedInu podle engagement rate | |||
| Jméno | Společnost | Engagement rate |
1. | Changki Lee | Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. | 50% |
2. | Veronika Bártová | MOL Česká republika, s.r.o | 39% |
3. | Salagean Georgia | UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. | 36% |
4. | Maren Gräf | Škoda auto a.s. | 25% |
5. | Libor Kývala | Vitesco Technologies Czech Republic s.r.o. | 24% |
TOP 5 profilů mezi výkonnými řediteli podle engagement rate | |||
| Jméno | Společnost | Engagement rate |
1. | Changki Lee | Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. | 50% |
2. | Mariusz Wnuk | Orlen Unipetrol RPA s.r.o | 14% |
3. | Lukáš Rosůlek | Vitesco Technologies Czech Republic s.r.o. | 11% |
4. | Ľuboš Dinka | MOL Česká republika, s.r.o | 9% |
5. | Antje Kanngiesser | Alpiq Energy SE | 7% |
TOP 5 profilů mezi vedoucími HR podle engagement rate | |||
| Jméno | Společnost | Engagement rate |
1. | Veronika Bártová | MOL Česká republika, s.r.o | 39% |
2. | Maren Gräf | Škoda auto a.s. | 25% |
3. | Martina Rochlová | Foxconn CZ s.r.o | 14% |
4. | Martin Doležal | Vitesco Technologies Czech Republic s.r.o. | 14% |
5. | Erika Barreto | Trinity Bank, a.s. | 13% |
TOP 5 profilů mezi vedoucími marketingu/komunikace podle engagement rate | |||
| Jméno | Společnost | Engagement rate |
1. | Zuzana Kulhánková | Mobis Automotive Czech s.r.o | 10% |
2. | Adéla Hájková | Československá obchodní banka, a.s. (ČSOB) | 8% |
3. | Jan Przyczko | Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. | 8% |
4. | Alena Pudilová | E.ON Energie, a.s. | 7% |
4. | Regina Feiferlikova | Continental Barum s.r.o | 7% |
TOP 5 profilů mezi finančními řediteli a ředitelkami podle engagement rate | |||
| Jméno | Společnost | Engagement rate |
1. | Salagean Georgia | UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. | 36% |
2. | Libor Kývala | Vitesco Technologies Czech Republic s.r.o. | 24% |
3. | Daniel Remeš | Trinity Bank, a.s. | 19% |
4. | Holger Peters | Škoda auto a.s. | 16% |
5. | Jan Friček | MONETA Money Bank, a.s. | 7% |