Zaměstnanci se sice většinou dokáží motivovat sami, manažeři je však bohužel často o motivaci brzy připraví. Vystoupení na toto téma si pro nedávnou konferenci HR Directors Business Summit v Birminghamu připravil ředitel pro rozvoj talentů společnosti Lenovo v regionu EMEA Maxim Strashun.
Maxim Strashun je rodilý Kanaďan, který se před 15 lety přestěhoval do České republiky a po osmi letech pak na Slovensko. Ve své profesní kariéře se dlouhodobě věnuje vzdělávání manažerů. Přehled hlavních bodů z jeho přednášky na konferenci HR Directors Business Summit zveřejnil server HR Magazine zde. Zajímavé je, že všechny zmíněné výtky vůči chování manažerů vypadají tak samozřejmě, až se zdá, že tyto chyby musí každý manažer znát a vyhýbat se jim. Praxe však stále ukazuje něco jiného. Co už byste tedy konečně měli přestat dělat špatně?
Neignorujte příchod nových lidí
Když přijdou noví zaměstnanci, měli by mít připravené pracoviště včetně všech potřebných nástrojů a kolegu, který je se vším seznámí a bude jim i dále k dispozici. Pokud nebudou mít ani židli a nikdo jim neukáže, kde jsou toalety, ztráta motivace na se nenechá dlouho čekat.
Skoncujte s nejasnými cíli
Každý zaměstnanec musí vědět, co od něho očekáváte. Mnozí manažeři si stále myslí, že jejich lidé umějí číst myšlenky. Raději se jich však pravidelně ptejte, jak vnímají své úkoly a povinnosti.
Nenechávejte nikoho mimo tým
Když za vámi přijde zaměstnanec s pocitem, že není součástí týmu, neříkejte mu, že je to jeho chyba. Ve skutečnosti je to vaše chyba, protože jste jej nedokázali začlenit.
Nevybíjejte si stres na druhých
Když máte špatný den nebo období, je to váš problém, který byste měli řešit sami. Nepříjemné pracovní prostředí nikomu motivaci nedodá.
Neplýtvejte časem podřízených
Opravdu potřebujete, aby vaši lidé všechno odložili a plnili vaše požadavky okamžitě? Většina věcí nemusí být hotova hned, proto vždy říkejte, do kdy má co být hotovo. Nechte pak na svých lidech, kdy a jak úkol splní. Věřte jim, nemusíte kontrolovat každý jejich krok.
Nemlčte o budoucnosti svých lidí
Zaměstnanci po určité době začnou stagnovat a nevidí další možnosti rozvoje. Manažeři by proto s nimi měli pravidelně mluvit o tom, jak vidí svou práci dál a jak jim v tom mohou pomoci.
Nenechávejte své lidi bez podpory
Braňte své podřízené proti útokům z řad lidí mimo tým. Zároveň řešte problémy, které se objeví mezi členy týmu. Vaši lidé by nikdy neměli získat pocit, že se jich nedokážete zastat.
Nezapomínejte chválit
Manažeři často chápou důležitost sdílené zpětné vazby jen z pohledu té negativní. Pozitivní zpětná vazba je však ještě důležitější. Když vaši lidé něco dokáží, chtějí slyšet, že to uznáváte.
-kk-