Manažer si musí umět udržet pozitivní přístup za každé situace. Jak na to?

Kvality manažera se poznají nejlépe nikoliv ve chvílích, kdy se všechno daří, ale především v situacích, které jsou naopak kritické a které svádí k pesimistickým vyhlídkám. A právě ve chvílích, kdy se optimismu a inspirace lidem nedostává, by jim měl motivaci dodat jejich lídr. A k tomu je zapotřebí, aby především on sám neztrácel v kritických chvílích optimismus. Přinášíme vám několik tipů, jak si udržet chladnou hlavu a jak šířit optimismus a pozitivní vyhlídky i během krizových situací a neúspěšných období.

Ilustrační snímek

Příprava krizových scénářů

Nejlepším způsobem, jak nepropadnout při krizi zoufalství, je být na krize připraven. Když budete mít věci pod kontrolou, výrazně tím zlepšíte své vyhlídky. Vždy tedy plánujte scénáře a postupy i pro krizové situace, které teoreticky mohou v budoucnu nastat. A když pak nějaký problém skutečně nastane, budete mít předem připravený plán, jak postupovat, což dodá vaší motivaci a vnímání celé situace požadovanou vzpruhu.

Racionální jednání jako lék proti negativním emocím

Člověk má instiktivní tendenci na nenadálé události a krizové situace reagovat emotivně a reflexně. Jak ale uvádí McKinsey.com, pokud budou vaše reakce takto impulzivní, aktivujete tím stresovou reakci vašeho organismu, nebudete schopni přemýšlet jasně a můžete snadno propadnout zoufalství. Zkuste se tedy vždy tváří v tvář krizi zastavit, rozmyslet si, co budete dělat, a pokuste se uvažovat racionálně.

Rozdělení velkého problému na menší

Pokud čelíme nezměrnému problému, který nás pohlcuje, je jasné, že udržet si optimistický přístup je téměř nemožné. Jestliže tedy řešíte nějaký komplexní problém, vždy ho rozdělte na menší, zvládnutelné části. A tyto části definujte, pochopte a následně řešte jeden po druhém.

Udržování odstupu

Je samozřejmé, že za krize člověk začne přemýšlet nad tím, co mohl udělat jinak a jak se dalo krizi vyhnout. A nezřídka takový člověk začne i obviňovat sám sebe. Ač jsou sebereflexe a schopnost poučit se z chyb pro rozvoj jednotlivce velmi důležité, měli byste v každém případě zaujímat nezaujatý postoj a nebrat si nic z toho, co se děje, osobně.

 

-mm-

Zdroj: McKinsey & Company - přední mezinárodní společnost poskytující manažerské poradenství
Zobrazit přehled článků ze zdroje McKinsey & Company