Odpovědi na tuto otázku přinesl zajímavý článek na serveru fastcompany.com, který oslovil odborníky z oblasti managementu a personalistiky. Manažeři podle něj budou za deset let potřebovat následující dovednosti.
Technologie a leadership
V roce 2025 budeme pracovat v prostředí, jehož nedílnou součástí budou technologie. Manažeři proto budou muset rozumět moderním technologiím, aby mohli vidět nové výzvy, příležitosti, ale i rizika a konflikty, které díky nim mohou nastat.
Nebude již fungovat tradiční role manažera jako toho, koho musejí podřízení poslouchat. S nástupem nejmladší generace pracovníků přijde doba bližší spolupráce manažerů s týmem, většího rozvoje leadershipu. Manažeři se budou muset naučit rozvíjet své lidi tak, aby aktivně přispívali k řešení pracovních otázek.
Měkké dovednosti
Manažerům blízké budoucnosti nebudou stačit jen znalosti technologií. Stejně dobří budou muset být v posuzování měkkých dovedností pracovníků. Musejí se naučit rozpoznat ty nejlepší z nich, kteří v prostředí rychlých změn dokáží kriticky uvažovat a přicházet s kreativními řešeními problémů, aby je mohli dále rozvíjet.
Velmi důležitý bude v této souvislosti také rozvoj emoční inteligence samotných manažerů. Když dokáží vnímat sami sebe, své silné a slabé stránky, dokáží také na sobě pracovat a zlepšovat se. Zároveň však musí vnímat situace také z pohledu ostatních, aby získali širší perspektivu a viděli, co v jejich týmu funguje a co ne.
Výsledky a otevřená komunikace
Manažeři se budou také muset naučit měřit úspěch na základě výsledků. To, odkud lidé pracují a jaké používají postupy, bude méně důležité. Zásadní bude osobní odpovědnost a samostatnost.
S rozvojem méně tradičních pracovních prostředí poroste také diverzita týmů. Manažeři se proto budou muset naučit vést týmy tvořené nejen lidmi na různých místech, ale i z různých kulturních prostředí, ke konstruktivní spolupráci.
Tato nová týmová kultura bude od manažerů vyžadovat také nový přístup ke komunikaci. Manažeři budou muset být k zaměstnancům otevřenější, aby si získali a udrželi důvěru.
-kk-