Mnoho lidí si neuvědomuje, že leadership a management není totéž, a že mezi nimi existují zásadní rozdíly.
Management (neboli řízení) je soubor zásad a procesů pro organizaci týmu, dosahování cílů, řešení problémů, jednoduše řečeno zajištění „hladkého“ chodu organizace.
Leadership (neboli vedení) definuje vizi, poslání a dlouhodobé směrování organizace a také inspiruje členy týmu k tomu, aby bylo těchto cílů dosaženo.
Co je leadership?
Jeden z nejznámějších výroků o leadershipu zní: „Manažer dělá věci správně, zatímco leader dělá správné věci.“
Je potřeba si uvědomit, že abyste se stali leaderem, nemusíte být ředitelem velké korporace. I na manažerské židli si můžete vypěstovat vůdčí schopnosti, které lze posléze uplatnit nejenom v další kariéře, ale také v osobním životě.
Rovněž neplatí, že leaderem se musíte narodit, a že se jím nemůžete stát až během života. Vše se dá naučit a toto není výjimkou. Leader se utváří a formuje a můžete se jim stát i vy, pokud na sobě budete pracovat.
Jak na to?
Pokud se začnete o leadership zajímat, zjistíte, že na toto téma existuje mnoho zdrojů a informací. Pro začátek vám přinášíme čtyři tipy, které vám mohou pomoci vykročit správným směrem:
Jak se stát leaderem – 4 základní kroky
1. Delegování
Naučte se věřit svému týmu a přesuňte některé operativní úkoly do jejich kompetence.
2. Komunikace
Komunikace je klíčem k úspěchu. Buďte věrohodní, upřímní a vytvořte si s členy svého týmu pouto. Pokud zadáváte úkoly, buďte struční a přímí.
3. Entuziasmus
Morálka je úzce provázána
s pozitivním přístupem. Šiřte kolem sebe pozitivní energii a udržujte si optimistický přístup. (I kdybyste se čas od času museli přetvařovat.)
4. Odpovědnost
Chovejte se eticky a odpovědně. Dodržujte své slovo a neslibujte to, co nemůžete splnit. Jenom pak to můžete chtít i po ostatních.
Držte se těchto zásad každý den ve svém osobním i pracovním životě a lidé vás brzy začnou pokládat za přirozenou autoritu, a právě o tom leadership je.