Chcete-li být v práci vnímáni jako silní lídři, měli byste se kromě svého chování zaměřit také na svůj slovník. To, co říkáte, by mělo motivovat a inspirovat ostatní, vzbuzovat v nich důvěru a sebevědomí. Co tedy neříkat, abyste si sami neničili svůj profesionální image? Server Forbes.com doporučuje vyhnout se následujícím výrokům.
„To je nespravedlivé.“
I když se stanete obětí neférového jednání, nestěžujte si. Volte proaktivní přístup, aby se to příště již nestalo.
„To nemám v popisu práce.“
Cílem lídra by mělo být pomáhat ostatním k úspěchu. Zkuste se zamyslet, jak byste se cítili vy, kdybyste požádali někoho o pomoc a on vám řekl, že to není jeho problém.
„Žádný problém.“
Anglická fráze „no problem“ se stala běžnou součástí konverzace i u nás. Ať už ji však používáte anglicky nebo česky, neměli byste ji používat jako reakci na poděkování. Když vám někdo poděkuje, odpovězte „prosím“ nebo „bylo mi potěšením“. Když řeknete „žádný problém“, dáváte najevo, že mohlo jít o problém a znevažujete poděkování, které vám bylo vyjádřeno.
„Pokusím se.“
Okolí od vás nechce slyšet, že se o něco pokusíte (tj. že možná budete neúspěšní). Zajímá je, co uděláte.
„Nesnáším své kolegy.“ / „Nesnáším svou práci.“
Snažte se vyhnout jakýmkoli obecně negativním hodnoticím výrokům vůči ostatním. Pokud máte oprávněnou stížnost vůči někomu či něčemu, mluvte o tom uváženě a bez emocí.
„Nejde to.“
Opravdu jste zkusili všechny možnosti? Když budete stále opakovat, že něco nejde, zaměstnanci si toho velmi brzy všimnou a budou vás považovat za pesimistu, který nedokáže vnímat, že i obtížné situace mají své pozitivní stránky.
„Možná se pletu, ale...“ / „...že ano?“
Pokud chcete něco říci, řekněte to sebevědomě. Pochyby o tom, co říkáte, snižují důvěryhodnost vaší osoby i vašeho sdělení.
„Nemám čas.“
I když opravdu nemáte čas, neříkejte to takto. Nabídněte jiný čas, kdy se za dotyčným zastavíte nebo kdy se vám má ozvat.
Vyzkoušejte jednoduché cvičení: Nahrajte se, když mluvíte po telefonu, na poradě apod. Zároveň požádejte důvěryhodného kolegu, aby sledoval váš slovní projev a upozornil vás na vaše zlozvyky. Možná budete překvapeni, co uslyšíte.
-kk-