Říká se, že manažeři by se měli zaměřit na napravování chyb nových lidí a chválení zaměstnanců, kteří jsou ve firmě delší dobu. Podle nejnovějších studií to ale nemusí být správně.
Ukázalo se, že pozitivní zpětná vazba (tedy chvála) pomáhá motivovat nové zaměstnance, aby vytrvali u náročných úkolů. Naopak kritika těch, kteří na určité pozici působí již déle, jim pomůže soustředit se na to, v čem se mohou zlepšit.
Nejzajímavějším nově získaným poznatkem byla zkušenost dlouholetých profesionálů, kteří dokonce negativní zpětnou vazbu upřednostňovali! Tvrdili, že neustálá chvála je nemotivovala k dalšímu zlepšování.
Rovnováha chvály a kritiky
Pochopitelně by byla chyba říkat zaměstnanci, který nepracuje dobře, že je všechno v pořádku. Je však důležité, aby každý měl oba druhy zpětné vazby – tu dobrou i tu špatnou.
Nejdůležitější je proto kritizovat ve správném kontextu a vysvětlit, jakým způsobem je možné se zlepšit. U nových zaměstnanců je na místě motivovat tím, že jim prezentujeme, jak jejich malé dílčí úspěchy vedou k celkovým lepším úspěchům a rozvoji schopností.
-th-