Lídři a manažeři potřebují rozdílné dovednosti. V určitých směrech se sice překrývají, přesto však jde o specifické věci. Lídři potřebují především schopnost vidět věci z širšího pohledu a rozhodovat o důležitých úkolech a cílech. Manažeři by naopak měli vynikat v tom, jak úkoly a cíle plnit. Pro lídry i manažery jsou zásadní komunikační dovednosti - mluvení, psaní, prezentování, naslouchání, prodávání a přesvědčování.
Lídři by měli dále rozvíjet:
- vizi a schopnost zapojit tým do společných cílů,
- odvahu a přesvědčení k plnění svých záměrů a složitému rozhodování,
- čisté úmysly a sebevědomí,
- humor a pokoru,
- empatii a hluboké pochopení pro priority,
- schopnost inspirovat ostatní k nadšení a sebedůvěře,
- sebedůvěru - nikoli aroganci,
- důvěryhodnost a morální sílu,
- přístup „vůdce služebníka", který slouží druhým, nikoli sám sobě.
Manažeři by měli dále rozvíjet:
- sebeřízení a schopnost určovat priority na základě širší perspektivy,
- schopnost spolupráce v rámci týmu,
- plánování a plnění úkolů,
- schopnost rozhodování,
- vyrovnanost a sebedůvěru za všech okolností,
- schopnost řešit konflikty,
- osobní disciplínu a schopnost plnit závazky vůči sobě samým,
- osobní rozvoj a oddanost vůči zdokonalování svých znalostí a schopností,
- pružnost a schopnost rychle se přizpůsobovat měnícím se podmínkám,
- delegování a důvěru v druhé a jejich schopnosti.
-kk-