Naslouchejte a nechávejte prostor pro odpovědi
Podle Addicted2Success.com je největší překážkou efektivní komunikace naše tendence mluvit příliš mnoho a poslouchat příliš málo. Skutečné naslouchání znamená vědomě se soustředit na to, co druhý říká, a následné dotyčnému klást otázky, které rozhovor posouvají dál a „prohlubují“ jej.
Pokládejte otevřené otázky
Namísto uzavřených otázek, na které lze odpovědět „ano“ nebo „ne“, používejte otevřené otázky. Ty totiž dávají druhému možnost se rozmluvit a podněcují delší odpovědi. Otevřené otázky tak pomáhají odhalit skutečné názory, pocity a potřeby vašich podřízených. Zároveň ukazují, že vás zajímá více než jen výsledky práce a že vnímáte podřízené jako lidské bytosti.
Mluvte jasně a konkrétně
Příliš mnoho manažerů komunikuje neurčitě. Používají „manažerské fráze“, vágní slovník a často nepojmenovávají nepříjemné problémy tak, jak si ve skutečnosti stojí. To vše může vést k nejasnostem a frustraci na straně vašich podřízených. Formulujte proto své myšlenky jasně a konkrétně. Přímá komunikace šetří čas a snižuje riziko nedorozumění.
Projevujte empatii
Empatie je základem každé dobré komunikace. Ukažte, že rozumíte pocitům a perspektivě svého týmu. Stačí uznat relevanci názorů vašich podřízených a doptat se jich na pár věcí – a už jenom to může výrazně zlepšit kvalitu vašich rozhovorů s podřízenými a posílit celkovou týmovou soudržnost.
-mm-