Kolik nadřízených je příliš?

T. V. Stern dělala tři roky stejnou práci a za tu dobu měla pět různých šéfů. Jeden vyžadoval zprávy plné grafů a tabulek. Další chtěl informovat hlasovou poštou. Jeden nikdy nepožadoval, aby ho navštěvovala v jeho kanceláři ve Washingtonu, jiný ji tam chtěl dvakrát do měsíce. Každý měl jiný styl komunikace a bylo to velice vyčerpávající.

Manažeři si stále stěžují na fluktuaci svých podřízených. Ale pro podřízené může být fluktuace nadřízených stejně nepříjemná. V současné době je to docela aktuální problém.

Ředitelé mohou poměrně rychle měnit vedoucí například díky častým fúzím. Kolik šéfů je příliš mnoho? To záleží na tom, jak jste tolerantní ke změnám. Někdo tvrdí, že mít více než jednoho šéfa za rok po několik let může působit problémy v růstu a kariéře. Jak vás může hodnotit někdo, kdo vás zná jen krátce? Bude vás vyčerpávat neustálý tlak dokázat, že jste dobří někomu, kdo nebude započítávat vaše minulé úspěchy. Budete se muset celé měsíce vyrovnávat s novým stylem vedení, novými příkazy a dokonce změnou v administrativě. V některých případech by snad bylo i lepší, abyste sami místo změnili (třeba jen v rámci firmy). Někdy je ale nutné přestát změny.

Jednou z taktik je vyhledat rádce pro svou kariéru jinde ve společnosti. Můžete jít za šéfem vašeho šéfa a vysvětlit mu, že byste potřebovali konsistentní poradenský vztah a optat se, zda by někoho nedoporučil.

Můžete zvolit strategii, kdy novému šéfovi v kostce a rychle vykreslíte své výsledky. Vytvoření seznamu současných projektů, na kterých pracujete a jejich zviditelnění může pomoci. Je třeba nevynechat příležitost, kdy nového nadřízeného můžete seznámit s vaším postupem. Nečekejte, až vám nový šéf začne pomáhat, snažte se sami.

P. Steck měla během jednoho roku čtyři šéfy a opět ji čeká změna, neboť její firma právě zahajuje fúze. Tyto změny jsou pro ni velice vyčerpávající, protože jako asistentka musí dobře rozumět pracovním zvykům a preferencím svého nadřízeného. Steck začala používat svůj systém „jak se rychle poznat“. Nejprve dá svému novému nadřízenému seznam asi 50 otázek ohledně jeho preferencí. Zjišťuje například, jaké jsou jeho oblíbené aerolinky, nebo jak dopředu je ochoten plánovat svůj diář.

Pokud budete mít pocit, že je toho na vás moc, vždycky můžete odejít. Jistá G. Sweeney, obchodní zástupkyně jedné velké společnosti, měla během necelých tří let tři vedoucí a s výhledem, že bude opět změna začala mít pocit, že tvorba vztahu s novými nadřízenými jí prostě zabírá mnoho času. Rozhodla se stát sama sobě šéfem. V roce říjnu roku 2004 založila vlastní firmu.

-av-
Zdroj: Career Journal - portál amerického listu Wall Street Journal zaměřený na zaměstnání a kariéru
Zobrazit přehled článků ze zdroje Career Journal