Kameny úrazu globálního leadershipu

Úspěšné vůdcovství na globální úrovni vyžaduje širší dovednosti než domácí trh. Manažeři, kteří se chystají do zahraničí, by proto měli znát nejčastější úskalí, která je budou na novém působišti čekat. Zvláštní pozor je třeba dávat na následující pasti:

1. Zrcadlo

Do pasti zrcadla se chytíte, když budete předpokládat, že zbytek světa uvažuje stejně jako vy. Když například lídři z Facebooku předpokládali, že v Číně pochodí s otevřenou komunikací, byla to katastrofa. Zrcadlo je nejsnáze předvídatelný problém, řada lidí na ně však stále zapomíná.

2. Povrchnost

Do pasti povrchnosti se chytíte, když se nebudete snažit porozumět a přizpůsobit odlišné kultuře dostatečně do hloubky. Stalo se to například společnosti Disney, když v 90. letech expandovala do Evropy a vycházela z amerických představ o tom, co lidé očekávají od zábavy.

3. Avatar

Do této pasti se chytíte, když se nové kultuře otevřete příliš a začnete ztrácet spojení se svou minulostí. Stalo se to například společnosti Nestlé při expanzi do Japonska. Zlokalizovala své nabídky do té míry, že se se odpojila od globálních značek. Fungovala jako lokální firma na lokálním trhu, její režijní náklady však stále odrážely to, že byla součástí globální společnosti.

Jak tedy rozvíjet schopnost vést z globální perspektivy? Vystupte ze své pohodlné zóny a travte čas s lidmi z různých kultur. Budujte týmy složené ze zástupců různých kultur. Naslouchejte globálním zákazníkům a učte se, jak přemýšlejí a reagují.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review