Úzkost a nejistota – příznačná pro dnešní nestálý svět – způsobuje podrážděnost. Podráždění lidé pak kolem sebe šíří negativitu a pochyby, zrovna když od nich jejich vůdcové nejvíce potřebují oddanost. Jak tedy správně jednat z rozladěnými zaměstnanci? Profesorka americké Harvard Business School Rosabeth Moss Kanterová doporučuje ve svém blogu následující kroky:
-
Nenechte je převzít veškerou moc. Zajistěte, aby jejich stížnosti neubíraly příliš času a manažerské pozornosti. Pověřte jednu osobu, která se jim bude věnovat, aby se ostatní mohli soustředit na svou práci.
-
Buďte pozitivní. Zdůrazňujte pozitivní cíle a úspěchy organizace. Připomínejte širší souvislosti.
-
Nerozčilujte se. Zachovejte profesionalitu. Nesnižujte se na jejich úroveň vyprávěním šťavnatých historek.
-
Nevysvětlujte jim jejich příběh. Vyjádřete svou lítost nad vznikem stížností, ale nastavte se do defenzivy.
-
Uvědomte si, že mít pravdu nestačí. Fakta na vaší straně nepřesvědčí, je třeba konat. Zaměstnanci musejí vidět autentické chování.
-
Zkuste malé gesto, i když je nemusíte dělat. Malý ústupek vám pomůže k tomu, abyste působili laskavěji a s větším pochopením.
-
Na fámy reagujte okamžitě. Nenechávejte dohady bez povšimnutí, naopak zveřejněte pravdivé informace.
-
Informujte své spojence. Připravte si fakta a detaily a zajistěte si podporu.
-
Pokračujte. Vytvářejte a oznamujte nové plány. Pomáhejte svým lidem vidět světlou budoucnost.
-kk-