Schopnost umět reagovat na kritiku patří k základním vůdcovským dovednostem. Jde o to, nebýt příliš defenzivní, pokud jsme kritizováni neprávem a naopak umět ocenit, když je kritika oprávněná. Vyžaduje to odvahu a dodržování několika zásad, které nedávno shrnul server PM Hut. Úplným základem je pozitivní přístup. V případě každé kritiky jsou důležité čtyři věci – zdroj, přesnost, důsledky a vaše reakce. Pozitivní přístup je však a místě ve všech případech.
Držte se svých hodnot
Zatímco okolnosti vaší práce se mohou měnit, vaše hodnoty by měly být stále stejné. Myslete na to, co vás dovedlo tam, kde dnes jste a s tím přistupujte ke svým kritikům.
Neházejte špínu
Snažte se vyhýbat slovním přestřelkám, které by vás pouze poškodily. Vědět, že pravda je na vaší straně, by vám mělo stačit. Spokojenost z toho, že se můžete sami sobě podívat do očí, vám vynahradí jakékoli hádky. Pokud jste udělali správnou věc, je jedno, jak se chovají ostatní.
Nevracejte úder
Pocit, že se musíte svým kritikům pomstít, bývá někdy opravdu silný. V takových chvílích si připomínejte, že by vám to žádné štěstí nepřineslo. Prohrát bitvu není tak strašné, když můžete jít dál a vyhrát celou válku.
Buďte úspěšní
Mnoho kritiků vás bude kritizovat jen ze žárlivosti nebo ze snahy o pomstu. Nesnižujte se na jejich úroveň. Pokračujte ve své práci a dosahujte úspěchů. Nic je neotráví více.
Neztrácejte smysl pro humor
Neberte všechno smrtelně vážně. Zamýšlejte se nad oprávněností kritiky a učte se zasmát druhým i sobě. Lídr se smyslem pro humor je dobrý lídr.
-kk-