Jak z vás aktivní naslouchání udělá lepšího lídra

Ilustrační snímek

Stalo se vám někdy, že úsilí vašeho jinak výkonného zaměstnance najednou stagnuje nebo dokonce negativně ovlivňuje také práci ostatních kolegů? Problémy v osobním životě nebo neshody s ostatními spolupracovníky. Příčiny mohou být různé. Nasloucháte svým zaměstnancům nebo je jen posloucháte? Server Forbes nabízí šest způsobů, jak se díky efektivnímu naslouchání stát lepšími lídry.

1. Prokažte svůj zájem

Vaši zaměstnanci budou pracovat mnohem usilovněji a s větší ochotou, jestliže jim ukážete, že vám na nich záleží. Nedívejte se na své pracovníky pouze jako na nástroje k práci. Pokuste se s nimi vytvořit hlubší vztahy, které jim pomohou překonat i větší osobní nebo pracovní obtíže.

2. Zapojte se

Angažujte se v záležitostech vašich pracovníků. Poskytněte jim své hledisko, pokud vám budou klást otázky nebo s vámi sdílet své názory. Povzbuďte někoho například k vedení porady, pokud vidíte, že je schopný v prezentaci, ale prozatím neměl příliš možností se projevit.

3. Naučte se vcítit

Ani zájem, ani angažovanost nepostačí, jestliže se nedokážete zároveň vžít do pozice zaměstnance. Uvědomte si, že také oni musí nakládat s velkým stresem, který je v pracovním prostředí obklopuje. Empatie vám napomůže stát se přístupným lídrem, se kterým zaměstnanci raději budou řešit své starosti.

4. Snažte se nesoudit

Kritika vašich pracovníků má velmi daleko k naslouchání jejich potřebám. Je možné, že k řešení úkolu jen užívají jiných metod a přístupů. Nasloucháním se spíše něčemu přiučíte, než když jejich postupy prostě jen odsoudíte.

5. Nepřerušujte

Než se pokusíte se svým zaměstnancem řešit nějaký problém, nejprve ho vyslechněte. Respektujte jej a buďte trpěliví se svými radami. Pokud by o ně pracovník nestál, tak s vámi svou situaci neřeší.

6. Vnímejte neverbální projevy

Aktivně nasloucháte, jste objektivní, radíte a přijímáte nové názory? Skvělé! Dobrý lídr ale umí více. Ne každý zaměstnanec se vám bude chtít ihned svěřit se svými problémy. Naučte se vnímat také neverbální projevy, které vám napoví, že je něco v nepořádku. Slova jsou ovladatelná, řeč těla už méně.

Jaký je váš vztah s pracovníky? Nasloucháte aktivně a s empatií?

-bn-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com