Chcete-li vyhrát nějaký spor, diskusi apod., neuchylujte se k chvástání ani křiku. To, co potřebujete, je strategie.
- Poslouchejte, co vám druzí říkají, a dejte jim prostor pro plné vyjádření jejich názorů. Budou pak ochotnější naslouchat také vám.
- Dejte druhému možnost, aby se cítil dobře. Můžete-li vznést nějaký kopliment, aniž by to bylo příliš zjevné nebo podlézavé, udělejte to.
- Zjišťujte, proč má druhá strana jiný názor než vy. Můžete tak odhalit její skutečné potřeby a lépe přesvědčit.
- Ptejte se. Lidé mají větší tendenci změnit názor, pokud nevedete monolog, ale diskutujete s nimi.
- Ujistěte se, že fakta, která prezentujete, jsou správná. V opačném případě přijdete o důvěru.
- Snažte se spojit svou pozici s hodnotami a aspiracemi druhé strany. Emocionální důvody mohou být stejně silné jako ty racionální.
- Příklady ostatních, kteří s vámi souhlasí, vás mohou podpořit. Nemusejí ale ještě přesvědčit. Kdy jste si sami vybírali dodavatele jen podle seznamu jeho klientů?
- Rozlišujte mezi podstatou vaší neshody a vámi dvěma jako lidmi. Soustřeďte se na to, co druhá strana říká, nikoli na to, co si o ní myslíte na základě jejího názoru.
- Prezentujte své argumenty jednoduše a pomocí jasné struktury. Pokud si předem sepíšete hlavní body, budete méně přeskakovat v hovoru a lépe přesvědčíte.
- Uvědomte si, že lidé se rozhodují ze svých důvodů, nikoli vašich. Přizpůsobujte proto své argumenty lidem, které chcete přesvědčit.
-kk-