Zařiďte dotyčnému mentora nebo buddy systém
Jak uvádí INC.com, v prvé řadě je vhodné umožnit dotyčnému zaměstnanci čerpat inspiraci a zkušenosti od seniornějšího kolegy. Nenechávejte veškerou tíhu zaškolování pouze na sobě a raději novému zaměstnanci domluvte buddyho, tedy kolegu z týmu, který se o něj bude starat, ukazovat mu, jak co funguje a postupně ho zaškolovat.
Jasně nastavte postup školení a vzdělání
U nových pracovníků bez větších zkušeností je zcela klíčové jasně a transparentně definovat postup, jak se budou vzdělávat a jak budou školeni. Určete klíčové dovednosti a znalosti, které by měl pracovník během zaučování získat, a určete konkrétní a jasný harmonogram, kdy by měl zaměstnanec těchto checkpointů dosáhnout a jak jich dosáhne.
Ze začátku buďte se svými požadavky zcela konkrétní
U nového zaměstnance bez zkušeností byste alespoň v prvních týdnech (nebo měsících) měli uplatňovat styl vedení, který by se v jiných případech dal označit téměř až za mikro-management. Dávejte pracovníkovi jasné instrukce, buďte při zadávání úkolů zcela konkrétní a výstupy po něm kontrolujte. Prostor pro vlastní iniciativu mu dávejte postupně a až ve chvíli, kdy se ujistíte, že úkoly zadané předem už zvládá samostatně.
Veďte s dotyčným podřízeným dialog
Efektivní rozvoj pracovníka samozřejmě vyžaduje i dialog. Pravidelně si zaměstnance zvěte na bilanční schůzky a bavte se s ním o tom, jak on svoji práci vnímá nebo co se mu zdá těžké nebo naopak lehké, a skutečně naslouchejte tomu, co vám říká.
-mm-