Jak v týmu podpořit kritické myšlení a konstruktivní diskuzi

Každý manažer by se měl snažit, aby jeho podřízení praktikovali kritické myšlené a konstruktivně mezi sebou diskutovali. Jen staromódní, autoritářští vedoucí jsou přesvědčeni, že úlohou podřízených je na nic se neptat, nic nerozporovat a dělat jenom to, co se jim řekne. Efektivní manažer naopak vítá zpětnou vazbu a do určité míry nechá své podřízené se kriticky a konstruktivně vyjadřovat k dění v týmu i k projektům, které má tým na starosti. Jak v týmu podpořit kritické myšlení a konstruktivní diskuzi tak, aby ale zároveň nedošlo k věčnému debatování a paralýze týmu?

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl Forbes.com.

Utvořte příležitosti k vzájemným diskuzím

V prvé řadě je nutné vytvořit platformu, v rámci které k diskuzi vůbec může docházet. Může se jednat o týmové porady nebo třeba pravidelné bilanční schůzky s jednotlivými podřízenými. Pokud nedáte podřízeným prostor se vyjádřit, jen těžko vám mohou sdělit své dojmy a nápady.

Dejte prostor všem podřízeným, nejenom těm nejhlasitějším

U konstruktivních týmových debat by mělo platit, že všichni dostávají stejný prostor. Pokud byste debatě dali zcela volný průběh, často se budou ozývat jen ti nejhlasitější a nejextrovertnější lidé. Ptejte se proto všech svých podřízených na jejich názor.

Nastavte mantinely konstruktivní debaty

I diskuze musí mít určitá pravidla, aby byly efektivní. Nastavte jasná pravidla a nenechte volnou diskuzi v rámci týmu zcela se vymknout kontrole.

Vysvětlujte kontext vašich rozhodnutí

Aby se o rozhodnutích managementu a vedení týmu mohly vést diskuze, musíte vysvětlovat. A to hodně. Poskytněte podřízeným vysvětlení a kontext vašich rozhodnutí, aby věděli, co se děje, a buďte ve své komunikaci co možná nejtransparentnější.

Nemějte fatalistický přístup k chybám

Kritické myšlení, nové postupy a nové nápady často vedou do slepých uliček. Jedná se o nutnou daň za to, že se vymýšlí něco nového. Mějte proto určitou toleranci vůči chybám a nepovažujte je za něco zcela fatálního, ale spíše za příležitosti.

 

-mm-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com