Řada manažerů má silný pocit, že je třeba lépe řešit konflikty v jejím okolí, neví však jak. Autoři Craig Runde a Tim Flanagan vysvětlují ve své knize Becoming a Conflict Competent Leader, že nejprve je třeba zaměřit se na vlastní chápání konfliktu. Když lépe pochopíte, jak reagujete na konfliktní situace, můžete lépe působit na ostatní.
- Učte se o konfliktech. Není třeba být špičkovým odborníkem na lidské chování, ale pomůže, když pochopíte podstatu některých základních lidských reakcí.
- Pochopte své osobní reakce. Jak emocionálně reagujete na konflikt? Objevte, jaké chování nebo situace vás provokují ke konfliktnímu chování. Když to budete vědět, můžete se lépe kontrolovat.
- Nahraďte destruktivní konstruktivním. Mezi konstruktivní chování patří zaujetí perspektivy, vytváření řešení, projev emocí, přemýšlení, rozvážené reagování a přizpůsobení se. Destruktivní je naopak snaha zvítězit za každou cenu, projev hněvu, ponižování druhých, oplácení, přehlížení, křik, ukrývání emocí a sebekritika.
- Budujte kompetentní organizaci. Když se s konflikty naučí zacházet vůdcové, mohou rozšířit své snahy k celkovému firemnímu zlepšení. Mohou koučovat a podporovat druhé, aby se tomu také naučili.
-kk-