Jak se naučit mluvit tak, že vás lidé budou opravdu poslouchat

Schopnost komunikovat tak, aby vás lidé opravdu poslouchali, je jednou z klíčových dovedností manažera. Manažerská komunikace neznamená pouze předávat instrukce či informace – je třeba umět mluvit tak, aby vám vaši kolegové především rozuměli a aby se cítili motivovaní a chápali vizi, kterou se jim snažíte předat. Jak toho dosáhnout? Zde je několik tipů.

Ilustrační snímek

Žádné složitosti a nejednoznačnosti

Jak uvádí Harvard Business Review, mnoho komunikačních šumů nastává kvůli tomu, že lidé se vyjadřují příliš nejednoznačně a složitě nebo že si domýšlejí, že ostatní přemýšlejí o věcech stejně jako oni sami. Mluvte přímo, jasně a bez zbytečných odboček. Když jsou vaše pokyny a myšlenky jednoduché, je mnohem snazší, aby je tým pochopil a realizoval.

Vize – nikoliv jenom příkazy a úkoly

Jako manažer byste měli být schopni nejen předat informaci o tom, co se má udělat, ale měli byste také vysvětlit proč. Lidé jsou motivováni, když chápou větší smysl své práce a její přínos pro celkovou strategii firmy. Přirozeně pak budou více angažovaní a ochotní spolupracovat.

Autenticita a důvěra

Lidé více poslouchají ty, kteří jsou autentičtí a upřímní. Buďte sami sebou, nekopírujte cizí vzory. Upřímnost a přirozenost vytvářejí důvěru, a důvěra je základem toho, aby vám lidé skutečně naslouchali a následovali vás.

Naslouchání coby klíč

Jednosměrná komunikace málokdy funguje dlouhodobě. Aby vás lidé rádi poslouchali, musíte jim dávat najevo, že vnímáte jejich individuální potřeby a že nasloucháte tomu, co říkají oni vám. Lidé se často snaží najít nějaké magické formule, kterými okouzlí ostatní – a přitom je často tím nejúčinnějším přístupem občas mlčet a jenom poslouchat.

Nebojte se občasné pauzy

Chcete, aby lidé skutečně naslouchali tomu, co říkáte? Tak ze sebe nesmíte chrlit neutuchající proud slov a zvuků. Jistě, v klíčových momentech, kdy je potřeba ukázat energii a nadšení, můžete mluvit rychle a nahlas. Tím nejúčinnějším způsobem, jak dodat svému projevu na důležitosti a zajímavosti, je ale často naopak ztišit hlas, zpomalit mluvu a někdy udělat vyloženou pomlku. Nebojte se využít i pauzy – ticho může mít velkou sílu a dodává váhu vašim slovům.



-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review