Stát se vedoucím nového týmu není jednoduché ani v případě, kdy po velmi schopném předchůdci přebíráte skvěle fungující tým. A teď si představte, že přebíráte tým po někom, kdo jej nedokázal dobře řídit. Nejen, že tento tým nedokázal plnit své úkoly, navíc se potýká i se špatnými vzájemnými vztahy, zvýšenou mírou konfliktů a stresu. Jak takovou situaci zvládnout ku prospěchu všech? Na tuto otázku se zaměřil organizační psycholog Roger Schwarz v nedávném článku na serveru Harvard Business Review. Doporučuje následující čtyři kroky.
Vysvětlete týmu, co víte
Otevřeně promluvte o tom, že víte, jak se na fungování týmu podepsalo dosavadní špatné vedení. Nekritizujte svého předchůdce, pouze dejte najevo, že máte představu o zkušenostech členů týmu. Ukážete tak i průhlednost svého jednání, na kterou tým pravděpodobně nebude zvyklý.
Zajímejte se o bližší informace
Ptejte se členů týmu na konkrétní problémy, s nimiž se dosud potýkali a které je nyní třeba odstranit. Ukažte, že chcete věci zlepšit. V první fázi nekritizujte členy týmu za neochotu ke změnám. Vzhledem ke špatným zkušenostem se není čemu divit. Váš tým nebude hned jásat nadšením, že chcete zavádět změny, postupem času je však dokáže ocenit a přijmout.
Pozor na špatné hodnocení znalostí a dovedností
Nesuďte nové podřízené podle výkonnosti v začátcích vaší spolupráce. Většinou to bývá složitější, než jen konstatovat, že někdo nezvládá svou práci. Znalosti a dovednosti bývají skryty za nefunkčními strukturami a procesy. Vyčkejte na výkonnost po zavedení změn.
Vysvětlujte své chování
Špatné zkušenosti s minulým vedením mohou vést členy týmu ke špatné interpretaci vašeho chování. Vysvětlujte proto, proč děláte to, co děláte. Mluvte o své filozofii řízení týmu a jasně pojmenujte, co od vás tým může očekávat.
Pokud si říkáte, že na tyto kroky nemáte čas, protože potřebujete rychle dosáhnout určitých výsledků, zamyslete se ještě jednou. Příliš rychlé změny v řízení týmu rozhodně nepřinášejí rychlé výsledky.
-kk-