Na amerických pracovištích přibývá narcistních osobností. Ve svém článku na serveru management-issues.com o tom píše profesorka Harvard University Myra Whitová, která se zabývá řízením výkonnosti na pracovišti. Upozorňuje například, že dnešní studenti vysokých škol vykazují o 30 % více narcistních osobnostních ukazatelů než v 80. letech. Není se pak čemu divit, že na pracovištích dochází k častým konfliktům. Když se každý bude považovat za nejdůležitější osobu s potřebou zvláštního zacházení, bude pro vedoucí pracovníky stále náročnější řídit týmovou spolupráci.
Jak tedy správně řídit narcistní osobnosti? Podle Whitové je nejlepší prevence. Znamená to rozpoznat narcise ještě dříve, než jej přijmete. Prvním varovným signálem je tendence zveličovat vlastní úspěchy. Dále je to tendence kritizovat bývalé kolegy a vidět v nabízené pracovní pozici to, co mu případná nová práce přinese, než to, jak může sám přispět novému zaměstnavateli.
Větší problém nastává, když již narcise máte ve svých řadách. Pak je třeba naučit se s nimi pracovat. Vyjděte z předpokladu, že tito zaměstnanci jsou rádi spojováni s lidmi vyššího postavení. Dávejte jim najevo, že vaše práce má přímou podporu nejvyššího vedení a jmenujte při tom jednotlivé ředitele.
Dále počítejte s tím, že narcisové nevynikají v týmové práci. Jestliže od nich budete chtít týmové výkony, spojte je s kolegy, k nimž mají respekt. Také odměny spojte spíše s týmovou prací než s individuálními výkony, které si narcisové často neprávem přivlastňují. Dávejte si pozor na to, až po vás budou chtít zvláštní výhody či obcházení pravidel. Držte se jasných pravidel a nenechte se ovlivnit.
-kk-