Otázky, které byste měli být schopni zodpovědět, shrnul server businessnewsdaily.com.
- Jaký je hlavní důvod pro výpověď? Máte dokumenty, které vaše rozhodnutí podpoří?
- Jakou historii ve vaší společnosti má daný zaměstnanec?
- Lze výpověď ospravedlnit tím, že usnadňuje dosažení obchodních cílů firmy?
- Měříte všem stejně? Propustili byste i ostatní za stejné porušení firemní politiky a neplnění požadavků?
- Dodrželi jste firemní zásady a postupy pro výpověď?
Vaším úkolem je jít k věci a být přímí. Musíte si také být jisti fakty, které během oznámení výpovědi zmíníte. Nezapomeňte, že není vhodné zmiňovat jakékoli osobní problémy. Celý rozhovor by neměl trvat déle než 10 minut.
Příprava na samotné propuštění
Oznámit zaměstnanci tuto špatnou novinku je vždy to nejtěžší. Takové rozhodnutí navíc ovlivňuje zbývající zaměstnance, zejména jejich morálku.
Hlavní a bezprostřední dopad má však rozhodnutí o výpovědi na pracovníka, kterého jste se rozhodli propustit. Finančně i emočně jde o velmi nepříznivou situaci. Zaměstnanec bude pravděpodobně rozrušený a bude se vás ptát na některé otázky, takže je předvídejte a buďte na ně připraveni.
Ukažte empatii a respekt
Zkouška rozhovoru se zaměstnancem o výpovědi na nečisto může manažerům hodně pomoci. Zvažte proto, zda takový trénink neposkytnout. Vedoucím pracovníkům tak pomůžete zvládnou nesnadnou situaci upřímným a profesionálním způsobem.
Měli by být připraveni a umět odpovědět na všechny otázky uctivým způsobem. Pokud s propuštěným zacházíme důstojně a respektujeme jej, snižujeme tak riziko toho, že vůči nám a firmě bude cítit zášť.
-jk-