Podle statistik se neuskuteční asi dvě třetiny strategických plánů a další část se uskuteční jen z části. Jak zajistit jejich větší užitnost?
- Začněte u sebe. Jako majitel a lídr firmy musíte mít jasnou představu, kam chcete, aby se firma ubírala předtím, než zasvětíte tým. Pokud je více než jeden vlastník, ujednoťte své ideje. Nemusíte znát všechny podrobnosti – na to je skvělý manažerský tým – ale měli byste mít obecnou vizi.
- Vymyslete komunikační plán, kterým se strategický plán přetlumočí zaměstnancům. Ve velkých firmách strategie často selhávají, protože je manažer nedokáže přetlumočit do individuálních týmových úkolů.
- Měřte v průběhu celého roku. Plán by měl mít uskutečnitelné laťky, které mohou být jasně měřeny na korporátní i na individuální úrovni. Každý člověk by měl vědět, jak jeho práce přispívá k celkové strategii a ideálně by měl být jeho výkon svázán s ohodnocením.
- Buďte příkladem pro změny, které chcete vidět u ostatních. Strategické plánování je obecně o změně chování. Vyšší vedení by mělo demonstrovat, že jsou ochotni přijmout nové způsoby přístupu k věcem. Lidé také potřebují možnost bezpečně praktikovat nové způsoby bez toho, aby byli hned hodnoceni.
- Záložní plán. Když ztratíte klienta, který přestavuje 50 % vašich transakcí, je jasné, že váš plán se zhroutí. Je dobré mít záložní alternativu a někdy lze zachovat více z původního plánu, než si myslíte. Nezapomeňte také komunikovat nové směry ve firmě jasně a včas.
-av-