Jak dávat podřízeným zpětnou vazbu – i tu negativní

Každý manažer by si asi přál, aby mohl své podřízené jenom chválit. Realita je ale taková, že k vedení lidí chtě nechtě patří i dávání kritické, ale konstruktivní zpětné vazby, když dotyčný manažer vidí, že u podřízeného je potřeba něco zlepšit. Zde je pět tipů, jak z pozice vedoucího týmu dávat svým podřízeným negativní zpětnou vazbu tak, aby měla kýžený pozitivní dopad a aby pomohla pracovníkům v jejich rozvoji.

Ilustrační snímek

Tyto tipy uveřejnil web Harvard Business Review.

Nechte emoce stranou

V prvé řadě je nutné nenechat se strhnout emocemi a řešit celou záležitost v klidu. Komunikujte transparentně a přátelsky, snažte se být s pracovníkem na stejné vlně a snažte se vyhnout tomu, aby na něj váš rozhovor působil tak, že jste v opozici.

Buďte objektivní a držte se faktů

Snažte se v každém případě udržet nestranný, objektivní přístup, a buďte vůči pracovníkovi féroví. Připravte si konkrétní důkazy a argumenty, které vaši myšlenku podporují.

Jasně a srozumitelně pojmenujte problém

Když se dostanete k samotnému jádru problému, nechoďte okolo horké kaše ani nepoužívejte eufemismy. V klidu a pomocí zcela srozumitelného a jasného vyjadřování zcela konkrétně popište, v čem přesně je problém.

Dejte pracovníkovi prostor a naslouchejte mu

Nezapomeňte dát prostor i dotyčnému pracovníkovi. Poslechněte si, co vám k danému tématu chce říct, a skutečně a upřímně přemýšlejte o tom, co daný podřízený odpoví.

Definujte následný plán

Na konci schůzky si s pracovníkem ujasněte, co se bude dít dál. Nastavte si vzájemná očekávání a definujte konkrétní kroky i časový rámec toho, co je potřeba na obou stranách udělat.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review