Jak české společnosti odměňují své pracovníky?

Podle výsledků nejnovějšího vydání studie *PayWell 2004: Studie odměňování a zaměstnaneckých výhod*, kterou vypracovává oddělení Poradenství pro lidské zdroje společnosti PricewaterhouseCoopers, považují české společnosti za hlavní cíl svých systémů odměňování udržení konkurenceschopnosti a zohlednění výkonu při odměňování. Podle studie používá stále více společností výkonnostní složku mzdy a vzrostl také počet respondentů, kteří vyplácejí jednorázové odměny za nadstandardní výkon. Pozitivní zprávou je také to, že roste snaha finančně podporovat nové nápady, a naopak klesá obliba tzv. třináctých platů vyplácených bez ohledu na výkon. S orientací na výkon je spjata i snaha snižovat absenci, dvě třetiny společností již přijaly určitá opatření ke snížení nemocnosti.

V posledních čtyřech letech neustále klesá průměrný plánovaný i skutečný nárůst mezd. Nejvyšší nárůst mezd zaznamenaly stavebnictví, banky a finanční služby a média. Zaměstnavatelé se stále více orientují na zaměstnanecké výhody, které buď představují nezbytné pracovní nástroje (mobilní telefon, notebook), nebo jsou daňově výhodné. Studie stabilně zaznamenává nárůst zájmu zejména o penzijní připojištění – v roce 1999 je nabízela jen desetina respondentů, loni to byla polovina a letos už více než dvě třetiny. Mezi nejčastější poskytované benefity patří podobně jako loni služební notebooky a mobilní telefony, podpora stravování, služební automobil, přístup k internetu z počítače pracovníka či příspěvky na jazykové kurzy.
-ba-
Article source PriceWaterhouseCoopers - multinational professional services network
Read more articles from PriceWaterhouseCoopers