„Focus time“: Co to je a proč byste na to měli ve vašem týmu klást důraz?

Termín „focus time“ se do češtiny nepřekládá snadno. Kdybychom se o to přeci jenom pokusili, výsledkem by byl zřejmě termín „čas na soustředění“ nebo „čas na soustředěnou práci“. Co tento termín znamená? A proč byste na měli ve vašem týmu podporovat jeho využívání?

Ilustrační snímek

„Focus time“

Termín „focus time“ označuje čas, který si v rámci pracovní doby zaměstnanec vyhradí na práci na určitém projektu nebo úkolu. Jedná se o čas, kdy by jej neměl nikdo rušit a kdy není pro ostatní k dispozici, protože se potřebuje soustředit na to, co dělá. „Focus time“ slouží jako protijed proti neustálému vyrušování, multitaskingu a přeskakování z jednoho k úkolu k druhému. Většinou má podobu rezervovaného času v kalendáři dotyčného pracovníka a nezřídka je i doprovázen fyzickým odchodem pracovníka ze společných prostor. „Focus time“ umožňuje hlubokou práci a plné soustředění.

Proč tuto taktiku ve vašem týmu zavést?

Jak uvádí Harvard Business Review, své podřízené byste měli ve „focus time“ podporovat. Měl by to být standard, který dodržují všichni pracovníci, kteří potřebují čas od času pracovat soustředěně a samostatně, a který také všichni kolegové respektují. Když budou vaši podřízení „focus time“ dodržovat, můžete na týmové úrovni zpozorovat zlepšení výkonu a produktivity, nižší chybovost i menší stresovou zátěž pracovníků.

Jak „focus time“ ve vašem týmu implementovat

  • Vysvětlete podřízeným výhody „focus time“. Ujistěte se, že všichni chápou, jaké benefity tento koncept přináší a proč je dobré se občas soustředit delší dobu na jednu věc než skákat od jednoho úkolu k druhému.
  • Jděte příkladem. Jako manažer byste měli jít příkladem. A to nejenom tím, že si sami budete „ordinovat“ čas sami pro sebe, ale že budete i respektovat, když si „focus time“ vyhradí vaši podřízení, a nebudete je u toho rušit.
  • Naučte své podřízené lépe určovat priority. „Focus time“ vyžaduje efektivní určování priorit, aby pracovník věděl, jakému úkolu se má během vyhrazeného času věnovat. Naučte své podřízené tyto priority dobře a efektivně identifikovat.
  • Pozor na mikro-management. Umožnění „focus time“ u vašich podřízených vyžaduje, abyste jim dali určitou volnost. Nesmíte jim stát za zády a neustále se ptát, na čem přesně pracují. Nebuďte mikro-manažery a dejte podřízeným prostor pro samostatnou práci.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review