Firemní kultura: Jak ji úspěšně implementovat na úrovni týmu

Firemní kultura je soubor interních principů firmy, jejích hodnot i její oficiální komunikace směrem k okolí. Obsahuje i firemní rituály, zvyklosti a komunikační procesy ve firmě. Každá firma by si měla sama pro sebe definovat, čím je jedinečná a jakou firemní kulturu chce u svých zaměstnanců propagovat. Firemní kultura se ovšem definuje zpravidla na úrovni nejvyššího managementu firmy a ne vždy je zcela v souladu s každodenním děním v jednotlivých týmech. Jak můžete vy, coby manažer, firemní kulturu úspěšně implementovat i u vás v týmu?

Ilustrační snímek

Jasně vysvětlete vaše očekávání i priority firmy

Jak uvádí Harvard Business Review, v prvé řadě je nutné, abyste svým podřízeným jasně komunikovali základní principy definované firemní kultury. Nemůžete očekávat, že se firemní kultura ve vašem týmu bude implementovat jaksi sama, aniž byste si s podřízenými sedli a vysvětlili jim, jaký jsou očekávání firmy a co se vlastně konkrétně po zaměstnancích požaduje. Pobavte se se členy svého týmu o prioritách firemní kultury a snažte se často obecně definované priority a hodnoty firmy přeložit do běžné a konkrétní řeči.

Jděte vždy příkladem

Jako manažer musíte jít vždy příkladem. A to i co se týče dodržování hodnot firemní kultury. Pokud očekáváte, že podřízeným jen přetlumočíte, co od nich management firmy očekává, a tím to pro vás končí, musíme vás zklamat. Úspěšné zavedení a ukotvení firemní kultury ve vašem týmu je vždy podmíněno tím, že vy sami jako manažeři se budete pravidel firemní kultury a jejích hodnot úzkostlivě držet.

Napasujte priority firemní kultury na specifické procesy ve vašem týmu

Firemní kultura a firemní hodnoty bývají často schválně definovány poměrně obecně a vágně. Musí být totiž platné napříč celou firmou a většinou se očekává, že si je jednotlivé týmy částečně uzpůsobí podle svých specifických požadavků a procesů. Napasujte tedy hodnoty firemní kultury na každodenní praxi ve vašem týmu a domluvte se s podřízenými na zcela konkrétních postupech, které budete dodržovat.

Vyjádřete veřejné uznání těm, kteří se pravidly firemní kultury řídí

V neposlední řadě je nutné vždy a za každou cenu oceňovat ty, kteří hodnoty firemní kultury skutečně ctí. Jedině tak budete udržovat myšlenku firemních hodnot živou. Na týmových poradách vždy zmiňte příklady, kdy se pracovníci zachovali tak, jak měli, a kdy dostáli hodnotám, které firma definuje v rámci své firemní kultury.



-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review