Dobrý vedoucí nesmí být perfekcionista: Tipy, jak se perfekcionismu zbavit

Efektivní vedení lidí není možné, pokud je týmový vedoucí perfekcionista. Proč? Protože perfekcionista netoleruje jakoukoliv chybu. Často tak podrobuje své podřízené mikro-managementu a nedává jim prostor zkoušet nové věci ani být jakkoliv kreativní. A obecně je z pohledu podřízených velmi frustrující pod takovým člověkem pracovat. Pokud i vy máte sklony k perfekcionismu, zde je několik tipů, jak se jich zbavit.

Ilustrační snímek

Tyto tipy byly uveřejněny na webu TED Ideas.

Dávejte sobě i svému týmu realistické cíle

Prvním krokem v boji proti perfekcionismu je dávat si realistické cíle. Jestliže jsou vaše plány příliš ambiciózní, je pak lehké sklouznout k tomu, že vše musí být uděláno přesně podle plánu a na 100% dobře, protože jinak vy nebo váš tým za nastavenými cíli zaostáváte. Nastavte si své cíle tak, abyste měli k dispozici určitý „polštář“, tedy jakousi rezervu. Protože nikdy vše nebude přesně tak, jak jste si představovali.

Vnímejte chybu jako příležitost naučit se něco nového

I chybu lze využít pozitivním způsobem. Chyba je totiž dokonce v mnoha ohledech žádoucí, jelikož ukazuje, že vy a váš tým vystupujete z komfortní zóny a pouštíte se do nových, neprobádaných vod. Místo toho, abyste chybu vnímali jako neúspěch, ji vnímejte jako příležitost k růstu a hledání nových řešení. A stejný přístup předejte i svým podřízeným.

Neprovozujte mikro-management

Manažer může být perfekcionistou jenom ve chvíli, kdy má absolutní přehled o tom, co se v jeho týmu děje a co přesně jeho podřízení dělají. To však není úkolem manažera. Ten by se místo mikro-managementu měl věnovat tomu, aby měli pracovníci dostatečný prostor pro vlastní kreativitu a samostatnou práci.

Zaměřte se na dlouhodobý posun, ne na dokonalost

Dokonalost by nikdy neměla být vaším hlavním cílem. Tím by měl být dlouhodobý a udržitelný posun. Nedívejte se tedy na to, jestli vše vyšlo přesně tak, jak jste si to plánovali. Soustřeďte se raději na to, jestli se jako tým posouváte, zda své procesy vylepšujete a jestli jsou vaši podřízení obecně silnější, produktivnější a odolnější, než například před několika lety.

 

-mm-

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com