Lídři hrají ve svých organizacích zásadní roli. Vytvářejí atmosféru pracovišť tím, jak se chovají, jak mluví a jak jednají s ostatními při každodenní práci. Zaměstnanci přejímají jejich chování – tak, jak se lídři chovají k nim, se chovají sami k sobě. Lídr proto musí být obezřetný a snažit se chovat tak, aby podporoval sebedůvěru lidí kolem sebe a zbavoval je obav, které jim brání v tom, aby do své práce dali maximum úsilí a energie.
Podle amerického spíkra a poradce Briana Tracyho, který patří k předním světovým osobnostem v oblasti osobního a profesního rozvoje, to vyžaduje odstranění tří základních vůdcovských chyb:
1. Nekritizujte
Obviňování druhých vám v ničem nepomůže, naopak může dlouhodobě poškodit vaše vztahy. Když někdo udělá chybu, soustřeďte se proto na možnosti řešení.
2. Nestěžujte si
Pro stěžování platí totéž jako pro kritizování – nestavte se do role oběti. Zbytečně byste tím podrývali svou autoritu a především respekt sami k sobě. Pokud s něčím nejste spokojeni, aktivně pracujte na zlepšení situace.
3. Neodsuzujte
Platí to ve firmě i mimo ni. Odsuzováním podřízených a kolegů podrýváte jejich sebevědomí, což vaší spolupráci nijak neprospěje. Ani odsuzování lidí mimo firmu se neutají a vrátí se vám.
Zaměřte se na rozvoj pozitivních vůdcovských dovedností a vytvářejte prostředí, v němž se zaměstnanci budou cítit dobře a stejně dobrý pocit budou mít i z odvedené práce. Pamatujte, že cesta k vyšší výkonnosti vašeho týmu vede přes podporu sebedůvěry vašich lidí.
-kk-