Ztraceno v překladu
Jak uvádí Business Matters blog, jestliže manažeři neumějí efektivně naslouchat, velká část komunikace s podřízenými se takříkajíc ztratí v překladu.
Když mají pracovníci něco na srdci a chtějí vyjádřit svůj názor nebo námitky, jen těžko je mohou svému vedení efektivně předat, pokud jim manažer neumí naslouchat. Mnoho věcí tak zůstane nepochopeno a nevyřčeno. A tím vzniká základ mnoha nedorozumění.
Aktivní naslouchání
Naslouchat podřízeným efektivně znamená naslouchat jim aktivně. Možná jste výraz „aktivní naslouchání“ už někdy slyšeli. Ale možná nevíte, co přesně vlastně znamená. O co tedy jde?
Aktivní naslouchání spočívá v tom, že informace od druhého člověka nepřijímáme pasivně, tedy pouze nesedíme a neposloucháme. Aktivní naslouchání je vlastně dialog. Když nám druhý člověk předává informace, měli bychom dávat najevo (verbálně i neverbálně), že chápeme to, co druhý říká. Měli bychom čas od času shrnout vlastními slovy myšlenky, které se nám dotyčný snaží sdělit, a ujistit se tak, že jsme všechno dobře pochopili. Měli bychom také pokládat doplňující otázky a dát najevo, když nám něco není jasné.
Získání zpětné vazby
Jestliže se naučíte dobře a efektivně naslouchat svým podřízeným, budou z toho těžit všichni. Jakto?
Podřízení budou mít oprávněně pocit, že je jim nasloucháno a že je jejich názor brán v potaz. Díky tomu budou spokojenější, loajálnější a produktivnější. Firma získá oddanější pracovníky a navíc získá cenné informace o tom, jak pracují a přemýšlejí její pracovníci.
A jak z této situace těžíte vy, tedy manažer? Kromě zlepšení vzájemných vztahů a lepšího vhledu do mysli vašich podřízených navíc získáte i jedinečnou možnost získat zpětnou vazbu na svou vlastní práci. Jestliže se naučíte dobře naslouchat a budete podřízené podporovat v tom, aby se nebáli vám říct svůj názor, dozvíte se toho hodně o svém vlastním manažerském stylu a tím pádem získáte i možnost se zlepšit a kariérně i osobně se posunout.
-mm-