Řadu manažerů frustruje, když jejich zaměstnanci nedokáží splnit přidělené úkoly podle jejich představ. Této frustrace se přitom mohou zbavit, pokud zdokonalí své komunikační dovednosti a nenechají prostor dezinterpretacím. Jinými slovy – když se naučí lépe delegovat.
Víte, co delegujete?
První předpokladem úspěšného delegování je znalost přidělovaného úkolu. Ve své mysli byste měli mít jasnou představu o tom, jak má vypadat výsledek. Pak je na řadě najít vhodného člověka a sdílet s ním tuto vaši představu. Ptejte se a vysvětlujte mu, proč je to důležité. Lepší, než někomu říkat, co má dělat, je dát mu pocit, že je potřebný, tvoří součást týmu a pomáhá k lepším společným výsledkům. Jeho roli byste měli uznat včetně výhod, které z ní pro něho plynou.
Nediktujte postup ani termíny
Zajímejte se také, jakým způsobem chce vybraný zaměstnanec úkol řešit. Nediktujte vhodný postup, seznamte se s jeho zkušenostmi a názory. Společně se dohodněte na termínu splnění úkolu. Zeptejte se, jaký termín je podle něho reálný, nenařizujte apriorně vlastní termín. Potvrďte si vzájemnou dohodu a ve smluvený čas se nezapomeňte přesvědčit o výsledku. Jinak ve svých lidech budete pěstovat nezodpovědnost a pocit, že jev pořádku nesplnit, co bylo domluveno.
-kk-