Konflikty v práci mohou být frustrující. Vyplatí se ale vynakládat síly na změnu? Autoři Craig Runde a Tim Flanagan vysvětlují ve své knize Becoming a Conflict Competent Leader, že je třeba zaměřit se na finanční a lidské náklady spojené s konflikty. Zvažte následující faktory:
- Ztracený čas. Kolik času ztrácí manažeři řešením konfliktů, když by se jinak mohli věnovat produktivnějším činnostem? Nemluvě o ztrátě produktivity spojené s tím, když si zaměstnanci stěžují na konflikty svým kolegům.
- Fluktuace zaměstnanců. Vážný nebo pokračující konflikt vede zaměstnance k uvažování o změně místa. Náklady na nalezení, vyškolení a zapojení nového zaměstnance do práce mohou překročit roční náklady na mzdu původního.
- Stížnosti a soudní řízení. Ignorováním přispějete k tomu, že se konflikty vymknou kontrole a časem budou vyžadovat intervenci třetí strany, což zvýší jejich časovou náročnost a bude potřeba většího úsilí a prostředků na nápravu.
- Absence a zdravotní náklady. Zaměstnanci mohou zůstávat častěji doma, aby se vyhnuli konfliktu nebo oddálili konfrontaci. Zároveň mohou propadat stresu, což povede k vyšším zdravotním nákladům.
- Násilí na pracovišti. Konflikt se může vymknout kontrole a vyústit v násilné chování. Může to znamenat velký emocionální nápor na oběti útoku, ale i jejich spolupracovníky. Odrazí se to opět na fluktuaci, absencích a zdravotních nákladech na zaměstnance.
- Špatné rozhodování. Destruktivní konflikty ochromují efektivní fungování společnosti. Lidé přicházejí o svou energii a kreativitu. Přestanou sdílet informace a méně riskují. To může vést ke špatnému rozhodování.
- Otrávené pracoviště. Konflikty vytvářejí různé negativní emoce, které poškozují vztahy a spolupráci.
Na druhou stranu však mají konflikty i svá pozitiva. Neshody a rozdílné pohledy pomáhají firmám přizpůsobovat se změnám a nalézat řešení vyvstávajících problémů. Vůdcové by měli umět podpořit různé pohledy, názory a přístupy v nebojovné rovině.
-kk-