Co dělat, když vznikne konflikt
-
Pozorně sledujte, co se děje. Ujasněte si, o jaký druh konfliktu jde.
-
Zvažte, zda intenzita konfliktu odpovídá vážnosti situace. Snažte se situaci zklidnit tím, že nebudete zvyšovat hlas, zaujmete neutrální postoj a vyslechnete obě strany.
-
Uznejte, že konflikt existuje, aniž byste někoho obviňovali. Aktivně naslouchejte oběma stranám a žádejte konkrétní příklady.
-
Zamyslete se, jak konkrétně dané chování poškozuje atmosféru na vašem pracovišti.
-
Ptejte se účastníků konfliktu, jak jim můžete pomoci s vyřešením dané situace.
Co nedělat, když vznikne konflikt
-
Neříkejte zaměstnancům, že konflikt vyřešíte za ně. Učte je, aby uměli přijmout odpovědnost za své konflikty a řešili je samostatně.
-
Nevyhrocujte nežádoucí chování.
-
Nepoužívejte věty uvozené zájmenem "vy/ty" (Vy si myslíte... Ty máš problém...).
-
Neprojevujte nepřátelskou řeč těla – koulení očima, křížení rukou apod.
-
Nepřidávejte se na stranu nikoho.
-
Nepřehlížejte konflikty, jako by se neděly.
-kk-