Máte na starosti určitý projekt a berete jako samozřejmost, že nikdo jiný jej nezná lépe než vy. Vyjádří-li někdo pochybnosti o tom, zda svému projektu rozumíte, na vaší tváři vyvstává ironický úsměv a vaše oči se začínají obracet v sloup. Opravdu ale svůj projekt znáte tak dobře, jak si myslíte? Pojďte si spolu s námi vyzkoušet malé cvičení.
Server PM Hut nedávno shrnul základní otázky, které by měl bez problémů umět zodpovědět každý manažer projektu. Zkuste si na ně odpovědět i vy a to hned dvěma způsoby – písemně, jako byste psali důležitým lidem rozhodujícím o budoucnosti vašeho projektu, a nahlas, jako byste k nim mluvili. Snažte se být co nejstručnější a zároveň co nejvýstižnější. Možná to nebudete tak jednoduché... Minimálně si osvěžíte důležité informace a shrnete si je do podoby stručných argumentů.
Co je cílem vašeho projektu?
Každý by měl nejprve vědět, kam směřuje. Teprve poté je možné přemýšlet o tom, jak se tam dostat.
Jak jste na tom právě teď?
Než se pustíte do jednotlivých kroků k realizaci vašeho cíle, měli byste si jasně popsat současnou situaci, v níž se nacházíte. Vedle vymezení rozsahu projektu sem patří i rozpočet a časový rámec.
Co musíte udělat?
Zde je na řadě konkrétní plánování jednotlivých kroků v konkrétním čase a za konkrétní náklady. Máte všechny ingredience a máte recept. Uvaříte to ale správně?
Proč to děláte?
Zamyslete se nad širším kontextem svého projektu. Co přesně znamená pro vašeho zákazníka?
Kdo s vámi má pracovat?
Zkuste si roztřídit tři skupiny lidí, kteří s vámi pracují na projektu. 1) přímí účastníci – ti, kteří přímo pracují na realizaci projektu, 2) podpora – ti, kteří vám pomáhají k úspěchu a 3) pozorovatelé – ti, které zajímá výsledek vašeho projektu. Pro každou z těchto skupin je třeba připravit komunikační plán.
Co se může pokazit?
Buďte maximálně upřímní v tom, jaká rizika vás mohou potkat. Jste na ně připraveni?
-kk-