Karen Schmidt, přispěvatelka webové stránky PM Hut věnované projektovému managementu, tvrdí, že existuje několik docela běžných chyb, kterých se dopouštějí ti, kteří jsou ve své roli lídra nováčky. Dobrá zpráva je, že jakmile o těchto chybách víte, snadno se jich vyvarujete. Je ale pravda, že rozpoznat je může být docela obtížné. Proto si projdeme seznam 5 nejrozšířenějších chyb.
1. Manažer nebo lídr?
Mnoho společností tyto dva termíny zaměňuje. Ve skutečnosti se ale nejedná o synonyma! Manažer se zabývá provozními záležitostmi a řídí se instrukcemi tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů. Manažeři se zaměřují na „dělání věcí správně“. Lídr se oproti tomu zaměřuje na to, aby dělal „správné věci“. Činí důležitá rozhodnutí a hledá ty nejlepší způsoby jak dosáhnout strategických cílů společnosti. Většina nových lídrů není v seniorní pozici, takže musí najít vhodnou rovnováhu mezi svými aktivitami provozními a strategickými.
2. Správné smýšlení
Pokud se chováte nadřazeně a dáváte najevo svou absolutní dokonalost, mohou vaši podřízení nabýt dojmu že jste namyšlení. Možná že vaším původním úmyslem bylo prezentovat se jako silný lídr; riskujete ale že váš tým zareaguje negativitou a submisivností. Zkuste místo toho zdůraznit, že jste zde proto, abyste svůj tým podpořili a abyste dosáhli vzájemně obohacujících vztahů.
3. Vždy konejte na základě své filozofie
Vytvořte si pevně definovanou filozofii, kterou podpoříte a zdůvodníte všechna svá rozhodnutí. Pokud tak učiníte, a pokud zvládnete tuto filozofii i dostatečně komunikovat, budete vnímán jako lídr s jasnými postoji. Takového lídra jeho tým bude chtít následovat – a to i tehdy, když cesta vede do neznáma.
4. Změňte svůj styl když se změní okolnosti
Styl je způsob, jakým demonstrujete své postoje a svou filozofii. Situace, kterým budete čelit, i lidé, které potkáte, obojí bude různé. Musíte být dostatečně flexibilní, abyste dokázali na vše správně zareagovat. Buďte konzistentní, ale přemýšlejte o tom, jaké jsou okolnosti dané situace.
5. Staňte se mistry komunikace… a komunikujte
Lídr musí poskytnout relevantní informace svému týmu, svým kolegům, zákazníkům, dodavatelům a mnoha dalším. Vždy uvažujte o tom, jaké komunikační kanály můžete využít. A nikdy nezapomínejte, že lidé jsou různí.
-jk-