Chcete být inspirativním lídrem? Naučte se naslouchat

Řada manažerů přemýšlí nad tím, jak by mohli efektivněji vést své podřízené a jak by je mohli motivovat k lepším pracovním výkonům. A často zapomínají na to nejdůležitější – a sice naslouchání. Chcete být inspirativním lídrem a chcete mít pozitivní vliv na své podřízené? Naučte se jim během každodenní komunikace i pravidelných porad lépe naslouchat. Zde je několik tipů, jak na to.

Ilustrační snímek

Přemýšlejte dřív, než budete mluvit

Podle Forbesu řada lidí začne mluvit, aniž by se zamysleli nad tím, co ten druhý vlastně řekl. Konverzace pak vypadá tak, že každý vlastně jen čeká, než druhý domluví, aby mohli říci to, co chtěli celou dobu říct. Přemýšlejte před odpovědí nad tím, co váš podřízený vlastně ve své promluvě řekl.

Nebojte se ticha

Mnoho z nás má přirozený strach z toho, že by mělo nastat ticho, a proto vyplňujeme konverzaci nekonečným mluvením. Na chvilkách ticha ale není nic špatného. Před odpovědí nechte vždy chvíli ticha. A stejně tak můžete ticho použít k podtržení nějaké vaší důležité myšlenky.

Neskákejte podřízenému do řeči

Je až překvapivé, kolik lidí skáče ostatním do řeči. Přitom je to zásada číslo jedna. Tím, že skáčete podřízenému do řeči, dáváte jednoduše najevo, že vás nezajímá, co říká.

Udržujte oční kontakt

Udržování očního kontaktu působí jako motivace člověka, co mluví, aby pokračoval. A stejně tak se jedná o nástroj, kterým se významně prohlubuje vzájemná důvěra mezi oběma účastníky konverzace.

Ptejte se na doplňující informace

Když podřízený dokončí myšlenku, pokládejte mu doplňující otázky. Tím dáte najevo nejenže jste poslouchali, ale že vás také dané téma a informace zajímají.

Vnímejte i neverbální komunikaci podřízeného

K tomu, abyste byli dobrými posluchači, je nutné vnímat i neverbální část komunikace podřízeného. Ta totiž tvoří doslova drtivou většinu celé komunikace. Vnímejte tak neverbální signály, které k vám dotyčný vysílá.

Mějte vyhrazen dostatek času

Není nic horšího, než člověk, který se během toho, co mluví ten druhý, dívá na hodinky a dává tak najevo, že nemá dostatek času. To totiž značí, že právě probíhající interakce není jeho prioritou. Vyhraďte si tedy dostatek času a buďte tak myšlenkami stoprocentně přítomni.

 

-mm-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com