Chystáte se vystoupit před vedením firmy s prezentací o vašem novém programu. Ze své myšlenky jste nadšení, ale zároveň vás svírá i nejistota a obavy, zda uspějete. Nepropadejte však panice a zkuste se držet následujících tipů.
Při přípravě prezentace byste měli vycházet především z pohledu publika. Neptejte se, co chcete sdělit, ale co oni potřebují slyšet a pochopit. Každá prezentace musí dále mít svůj účel, který pomůže držet se tématu. Vlastní projev rozdělte tradičně do tří částí – na úvod, stať a závěr.
Nervozita je přirozená, a proto je třeba počítat s ní a naučit se s ní pracovat. Hlavně zůstaňte nohama na zemi, zhluboka dýchejte a mluvte k očím a srdcím posluchačů. Chovejte se, jako byste vedli individuální konverzaci s každým účastníkem.
- Omezte použití slovník vycpávek. Pokud je budete používat příliš často, prezentace ztratí na důvěryhodnosti. Často si je ani neuvědomujeme, a tak je třeba začít u analýzy vlastního slovního projevu. Raději používejte například pauzy.
- Pracujte s řečí těla. Stůjte zpříma, jelikož postoj je velmi důležitý. Důvěryhodnost ukážete otevřenou pozicí těla. Znamená to také nekřížit ruce, neskrývat je před posluchači a využívat gest ke zdůraznění řeči.
- Pamatujte, že vy jste expert. O přednášeném tématu budete pravděpodobně vědět více než posluchači. Buďte ale relevantní a předem se seznamte s úrovní znalostí posluchačů, ať víte, jak k nim přistupovat.
- Zachovejte klid. Ať se stane cokoli nepříjemného, zůstaňte klidní. Mnohým problémům se ale dá předejít. Například stoprocentně nespoléhejte na techniku, která může vždy selhat. Vyplatí se připravit plán B pro snadno předvídatelné situace.
- Užijte si prezentaci. Když si budete svůj výstup užívat, je dobrá šance, že si jej užijí i posluchači. Usmívejte se a projevujte své zapálení po dané téma.
-kk-