Buďte vedoucím do nepohody: 5 věcí, které nesmíte dělat během krizové situace

Skutečné kvality dobrého a efektivního lídra se naplno prokážou ve chvíli, kdy daný lídr a jeho tým čelí krizové situaci. Právě v takových chvílích hledají členové týmu u svého manažera pochopení, oporu a jistotu. Chcete i vy být dobrým lídrem do nepohody? Zde je pět věcí, které jako lídr nesmíte dělat během krizové situace.

Ilustrační snímek

Tento text vychází z článku na webu INC.com.

Rozjitřené emoce

Krizové situace způsobují silné emoce. Úkolem dobrého manažera pak je tyto emoce u svých podřízených neignorovat, ale přijmout a brát na vědomí. A pak nabídnout racionální postup a rozjitřené emoce pokud možno uklidnit.

Hledání viníka

Krizová situace není o nalezení viníka. Je o akutním řešení problému. Je samozřejmě jasné, že poté co se nejhorší krize zažehná, je nutno se podívat na stávající proces a udělat případně změny tak, aby se situace už neopakovala. Ale zároveň se nesmí hned ze začátku tato situace zvrhnout v hon na čarodějnice, kdy se manažer snaží ze sebe setřást odpovědnost a obviňovat z chyby někoho jiného.

Nalezení pouze krátkodobého řešení

V krizových situacích máme přirozenou tendenci najít hlavně rychlé řešení, které problém vyřeší ihned. Nicméně většinou je dobré trochu zpomalit a už od začátku přemýšlet nejenom nad aktuální, akutní situací, ale i nad tím, aby nalezené řešení bylo dlouhodobě udržitelné.

Mikro-management

Pro některé manažery je nouzová situace výmluvou k tomu, aby nastolili autoritativní režim a mikro-management podřízených. Mikro-management ale není efektivní víceméně nikdy, a to platí i pro krize. Jako manažer byste měli v rámci nouze delegovat práci a věřit svým podřízeným. Když jim dáte možnost pracovat samostatně i během krize, může se jednat o významnou příležitost k osobnímu a profesnímu rozvoji všech členů týmu.

Opuštění vlastních hodnot nebo priorit týmu

Krize přichází a pominou. Když ale během některé z nouzí manažer opustí své dosavadní hodnoty nebo jde proti dlouhodobým prioritám firmy či týmu, může v důsledku dojít k narušení důvěry pracovníků vůči svému vedení. Neopouštějte proto své hodnoty a priority ani v extrémních situacích – naopak, jedná se o příležitost, jak těmto hodnotám dostát a ukázat, že se na vás mohou pracovníci spolehnout.



-mm-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com