To nejlepší z lean a agility = AGILEAN
- Je těžké postavit auto: ale jde to – pomocí standardů, nastavení systémů, využití vhodných zdrojů.
- Komplikované je postavit kvalitní auto - ale též je to možné: zabezpečením a řízením kvality systémů lze dosáhnout vysoké kvality produktu.
- Ještě složitější je postavit kvalitní, rychlé, pohodlné a bezpečné auto – to už je výzva, ke které musíme přistupovat sladěním technických parametrů produktů a systémových požadavků na procesy (=lean). Problém je to velmi komplikovaný, protože má velké množství vnitřních závislostí.
- …ale nejtěžší je vyhrát Le Mans. To je totiž PROBLÉM KOMPLEXNÍ. Vzájemné závislosti neleží jen uvnitř systému, ale každá akce generuje nepředvídatelné množství reakcí konkurence - a zároveň existuje hodně faktorů mimo naši kontrolu, jako například počasí. Zde už tedy musíme k věci přistupovat agilně, ovšem neopustit používání osvědčených principů leanu! Tento přístup dává možnost plánovat, ale pak i agilně upravit každý další krok. Není to bezhlavá metoda pokus-omyl, i když intuice také může někdy vnést do procesu omyl. Ale právě kvůli tomu svá rozhodnutí dle intuice a jejich realizaci upravujeme. Intuice se zpřesňuje na základě hlubokých znalostí oboru a vášeň nám pomáhá vytrvat.
Proto se v roce 1966 podařilo Fordovi nakopat Ferrarimu pr… a pak v tom pokračoval i v letech 1967, 68 a 69.
A v čem budeme soutěžit po roce 2020?
Aktuálně potřebujeme vyhrát nad Covidem – to je komplikace, kterou jsme nečekali a snažíme se ji vyřešit systémově (filosofie neustálého zkoumání, řešení problémů, zlepšování, metody pokus-omyl…).
V reakci na situaci se rychle mění nejen způsoby fungování firem v pracovní sféře, ale i způsob našeho života: obrovským vývojovým skokem a rozšířený využívání prošla minulý rok digitalizace. Už to není jen moderní slovo ve spojení s Průmyslem 4.0 a s výrobními podniky, ale rozšiřuje se i ve zdravotnictví, školství, ve službách… a obecně ve všech sférách života.
Možná půjde o toto: budeme spolu soutěžit v nákladově-optimální a humánně-akceptovatelné digitalizaci. A i pomocí toho víc a více kombinovat různé druhy přidané hodnoty našich produktů a služeb. Čeká nás ještě nepředvídatelný počet nových situací, které je potřeba vyřešit a překonat. Propojení agilního přístupu s leanem nám přitom bude velkou pomocí.
A na závěr?
Vynálezy mnoha věcí, které definují naši zemi, stály jejich objevitele spoustu riskování, smělosti a důvěry ve vlastní instinkt. Je to něco, čeho už se dnes téměř bojíme.” Mangold (režisér filmu Le Mans 66).
Opětovná důvěra v tyto schopnosti tedy pro nás možná bude tou největší výzvou blízké budoucnosti.