Většina z nás si uvědomuje důležitost sebeuvědomění. Pokud jste někdy pracovali s někým, komu to chybělo, víte velmi dobře, že takoví lidé jednají impulzivně, špatně komunikují a vůbec neví o svých slepých úhlech.
Sociální povědomí oproti tomu zahrnuje schopnost číst a porozumět ostatním, mít soucit a empatii. Lidé s vysokým sociálním vědomím mohou rozpoznávat, zpracovávat a přizpůsobovat se posunu emocionálních informací. Bez něj by vedoucí měli potíže motivovat své lidi a skončili jen u zaměstnanců, kteří se cítí nepodporovaní a nevyslyšení.
Americká leadership koučka Amy Kan ve článku pro server Fast Company uvedla, že kdysi měla vedoucí, která se během schůzek stále dívala na svůj telefon a často psala zprávy, i když s ní někdo přímo osobně mluvil. Její chování mělo dopad na všechny v týmu bez ohledu, s kým tímto způsobem zrovna jednala. Přiměla je cítit se nedůležití a že to, o čem diskutovali, nemělo velkou cenu. Právě nepozornost vůči ostatním, neschopnost je poslouchat nebo diskutovat je znakem nízkého sociálního cítění a uvědomění, které je třeba rozvíjet.
Zde je několik způsobů:
Identifikujte signály
Máte pocit, že často končíte interakci s kolegou, zaměstnancem nebo šéfem, otázkou sami pro sebe: „Co se právě stalo?“ Může to znamenat, že jste špatně porozuměli situaci, co se děje, nebo ještě hůře, že jste signály úplně nepostřehli.
Snažte se vědomě věnovat pozornost verbálním i neverbálním vodítkům, které lidé vyjadřují na schůzkách nebo v rozhovorech s vámi. Zvykněte si aktivně hledat narážky v řeči těla, tónu hlasu, mimice a chování a udělejte si mentální poznámku o tom, co mohou znamenat. Například „mám se dobře“ může mít různé významy podle toho, jak to někdo řekne. Naučte se dešifrovat narážky a pokud identifikujete výraz nebo tón, jehož význam je nejasný, zvažte, zda se druhé osoby zeptáte, co cítí, a vyzkoušejte své vnímání.
Zjistěte více detailů o druhých lidech
Jak dobře znáte členy svého týmu? Můžete jmenovat jejich partnery nebo jejich děti? Víte, odkud jsou a co rádi dělají, když nejsou v práci? Zeptejte se jich na tyto otázky a poslouchejte, co vám říkají. Hledejte, co máte společného, nebo kde by se mohly vaše zájmy sblížit. Abyste byli úspěšným lídrem, musíte být schopni budovat vztah a rozvíjet kvalitní vztahy s lidmi, se kterými pracujete.
Dávejte tolik, kolik si sami berete
Sociálně uvědomělí lídři přemýšlejí o příležitostech, které mohou poskytnout členům svého týmu, a hledají, jak mohou učit, koučovat a rozvíjet lidi. Namísto pozorování shora seskočte a zapojte se. Přemýšlejte o způsobech spolupráce s kolegy a zaměstnanci. Kam můžete aktivně přispět? Kde můžete nabídnout osobní pozornost a péči? Poskytujte hodnotu ostatním prostřednictvím slov a akcí. Naučte se přemýšlet o tom, jak jim můžete pomoci, nikoli jak mohou pomoci oni vám.
Hledejte silné stránky a přínosy
Hledáte to nejlepší v ostatních, nebo většinou vidíte jejich nedostatky? Sociálně uvědomělí lidé uznávají možnost a potenciál v ostatních. Místo toho, aby posuzovali lidi podle chyb, chyb a věcí, které se pokazili, aktivně hledejte, co dělají dobře, kde přispěli a kde vykazují silné stránky. Dejte jim najevo, že je vidíte.
Jen poslouchejte
Pokud neposloucháte všechny hlasy kolem vás, přicházíte o spoustu informací, které ovlivňují vaše týmy a vaši společnost. Místo naslouchání ostatním jsme často zaneprázdněni plánováním toho, co řekneme dále. Trénujte se, abyste aktivně naslouchali, když s vámi lidé mluví. Přijměte to, co říkají, bez úsudku nebo nutnosti reagovat vlastním příběhem. Po dokončení opakujte to, co řekli. Dáte jim skutečně najevo, že byli vyslyšeni.
-bb-