Chcete-li zapracovat na svých komunikačních dovednostech, vyzkoušejte 5 rad portálu PR Daily.
- Buďte struční. Je snadné zaposlouchat se do svých vlastních slov. Ale mužete-li říci něco 50 slovy, není třeba jich říkat 100. Snižujete tím efektivitu své komunikace.
- Musí to mít smysl. Nemluvte jen proto, abyste něco řekli. Smysl a cíl sdělení by vám měl být jasný dřív, než začnete mluvit nebo psát.
- Příliš mnoho sdělení ztrácí smysl. Lidé si nezapamatují vše, co jste měli na mysli. Experti na paměť říkají, že chcete-li, aby si lidé zapamatovali vaše sdělení, nemělo by mít více než 7 bodů. Tři z nich mohou být klíčové s cílem, aby si je posluchači zapamatovali. Mnohem lépe však funguje jedno sdělení z více úhlů pohledu. V ostatních případech publikum snadno zmatete.
- Používejte slova a metafory, kterým vaši posluchači dobře rozumí a mají pro ně význam. Jinak budete mluvit s šéfy firem, a jinak se skupinou dělníků. Každá skupina lidí má své vlastní výrazy, které na ně dobře fungují. U všech z nich dobře fungují příklady.
- Poslouchejte víc, než mluvíte. Naslouchání je klíčem k porozumění vašim posluchačům. Teprve díky němu s nimi můžete komunikovat efektivně. Pokud s publikem nesoucítíte, bude mnohem obtížnější přesvědčit je, aby vám naslouchalo a pochopilo vás. V efektivní komunikaci totiž platí pravidlo reciprocity dvoustranné komunikace.
-th-