5 mýtů motivace zaměstnanců

V každém oboru i organizaci se najdou lidé, kteří neodvádějí práci v takové kvalitě, které jsou schopni. To může pro manažery znamenat nákladné problémy. Manažeři navíc často chybují, když se snaží dosáhnout vyšší produktivity. Článek proto vyvrací některé běžné mýty o motivaci.

- Peníze motivují. Studie potvrzují, že motivační síla peněz je pouze krátkodobá. Dlouhodobý motivační faktor má spíše uznání a status. Vytvářejte proto situace, které zaměstnancům umožní cítit, že něčeho dosáhli. Vedle uznání jim dejte i možnost růstu, obohacení nebo rozšíření jejich pracovních rolí.

- Jen je udržujte šťastné. Zaměstnavatelé dělají řadu věcí, aby jejich zaměstnanci byli šťastní. Ne všude však funguje předpoklad, že pokud zpříjemníte zaměstnancům přestávky (např. v herní místnosti), zvýšíte produktivitu.

- Ignorování konfliktů. Jen málo lidí má rádo konflikty. Většina šéfů i zaměstnanců raději nechá určité věci bez odezvy, než aby vyvolávala konflikt. Pokud však nebudete problémy řešit, nikomu to nepomůže.

- Někteří lidé zkrátka nejsou motivovaní. Ve skutečnosti může mít motivaci každý, motivují nás však odlišné věci. Úkolem vůdců je proto zjistit, co kterého zaměstnance motivuje a propojit to s jeho popisem práce.

- Chytré zaměstnance není třeba motivovat. Inteligence a schopnost sebemotivace nemusí jít nutně ruku v ruce. Chytrý zaměstnavatel proto vytváří atmosféru, která umožní a podpoří motivaci zaměstnanců.

10 rychlých cest k motivaci

  1. Pochvalte zaměstnance za dobře (i částečně) odvedou práci.

  2. Máte-li znuděné zaměstnance, zaveďte diskusi o tom, jak dosáhnout uspokojivější kariérní cesty.

  3. Jasně vymezte svá očekávání v otázce plnění úkolů.

  4. Ujistěte se, že popisy práce zahrnují širší výběr úkolů.

  5. Ujistěte se, že zaměstnanci vidí, že to, co dělají, ovlivňuje celý proces nebo úkol, kterého se účastní i ostatní.

  6. Ujistěte se, že zaměstnanci považují to, co dělají, za smysluplné.

  7. Poskytujte průběžnou zpětnou vazbu, která zdůrazní pozitivní i negativní aspekty.

  8. Poskytněte zaměstnancům vhodnou míru autonomie na základě minulých a očekávaných úspěchů.

  9. Rozšiřte a prohlubte to, co zaměstnanci momentálně dělají.

  10. Poskytněte zaměstnancům odpovídající příležitost uspět.

-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com