V každém oboru i organizaci se najdou lidé, kteří neodvádějí práci v takové kvalitě, které jsou schopni. To může pro manažery znamenat nákladné problémy. Manažeři navíc často chybují, když se snaží dosáhnout vyšší produktivity. Článek proto vyvrací některé běžné mýty o motivaci.
- Peníze motivují. Studie potvrzují, že motivační síla peněz je pouze krátkodobá. Dlouhodobý motivační faktor má spíše uznání a status. Vytvářejte proto situace, které zaměstnancům umožní cítit, že něčeho dosáhli. Vedle uznání jim dejte i možnost růstu, obohacení nebo rozšíření jejich pracovních rolí.
- Jen je udržujte šťastné. Zaměstnavatelé dělají řadu věcí, aby jejich zaměstnanci byli šťastní. Ne všude však funguje předpoklad, že pokud zpříjemníte zaměstnancům přestávky (např. v herní místnosti), zvýšíte produktivitu.
- Ignorování konfliktů. Jen málo lidí má rádo konflikty. Většina šéfů i zaměstnanců raději nechá určité věci bez odezvy, než aby vyvolávala konflikt. Pokud však nebudete problémy řešit, nikomu to nepomůže.
- Někteří lidé zkrátka nejsou motivovaní. Ve skutečnosti může mít motivaci každý, motivují nás však odlišné věci. Úkolem vůdců je proto zjistit, co kterého zaměstnance motivuje a propojit to s jeho popisem práce.
- Chytré zaměstnance není třeba motivovat. Inteligence a schopnost sebemotivace nemusí jít nutně ruku v ruce. Chytrý zaměstnavatel proto vytváří atmosféru, která umožní a podpoří motivaci zaměstnanců.
10 rychlých cest k motivaci
Pochvalte zaměstnance za dobře (i částečně) odvedou práci.
Máte-li znuděné zaměstnance, zaveďte diskusi o tom, jak dosáhnout uspokojivější kariérní cesty.
Jasně vymezte svá očekávání v otázce plnění úkolů.
Ujistěte se, že popisy práce zahrnují širší výběr úkolů.
Ujistěte se, že zaměstnanci vidí, že to, co dělají, ovlivňuje celý proces nebo úkol, kterého se účastní i ostatní.
Ujistěte se, že zaměstnanci považují to, co dělají, za smysluplné.
Poskytujte průběžnou zpětnou vazbu, která zdůrazní pozitivní i negativní aspekty.
Poskytněte zaměstnancům vhodnou míru autonomie na základě minulých a očekávaných úspěchů.
Rozšiřte a prohlubte to, co zaměstnanci momentálně dělají.
Poskytněte zaměstnancům odpovídající příležitost uspět.
-kk-