4 tipy, jak zlepšit váš ústní projev

Ilustrační snímek

Lídrem by neměl být jen ten, kdo má libě znějící pracovní titul a vlastní kancelář s pěkným výhledem. Také tonalita hlasu hraje velkou roli. Pojďte si spolu s námi a serverem Fast Company přečíst pár tipů, které vaše publikum přimějí si myslet: „Ano, to je přesně ono!“.

Sami projevte zájem o to, co říkáte

Pokud vy sami nezníte přesvědčeně o vlastních slovech, pak ani vaše publikum nebude mít tendenci dát vám svou důvěru. Až příliš často se manažerům stává, že si své poznámky, které chtějí na jednání pronést, připraví předem a de facto se je učí nebo dokonce čtou ze svého zápisu. Váš projev by přitom měl vycházet z vás, nikoliv ze zápisků, které máte s sebou. Velmi se to pak odrazí na vaší soustředěnosti a důvěře v to, co říkáte.

Chcete­-li zapůsobit na publikum, uvědomte si, jaká klíčová slova vystihují vaše poselství, které chcete předat. Vaše auditorium totiž vnímá zkratkovitě a je velmi pravděpodobné, že myšlenka, kterou si z vašeho projevu odnesou, bude vycházet právě z oněch klíčových slov, která si zapamatují.

Krátké věty, krátké pauzy

Sledovali jste někdy projevy zajímavých řečníků? Co bylo pro většinu z nich charakteristické? Hovoří v krátkých větách a po každé z nich následuje krátká pauza. Tento styl projevu bývá mnohem efektivnější než dlouhosáhlý projev, v němž se snažíte pokrýt celou problematiku v několika větách.

Pokud využijete krátkých pauz v průběhu vašeho projevu, dáváte tím najevo, že máte jasně utříděné myšlenky, a posluchač má šanci si dělat průběžné poznámky.

Pozor na intonaci

O intonaci jste toho již jistě četli mnoho. Co je však zajímavé, je projev, v němž téměř každou větu končíte stoupající intonací, jakoby jste se ptali na otázku. Ztrácíte tak na autoritě a jistotě a váš projev působí tak, jakože potřebujete dvojí kontrolu pro každou vaši poznámku. Špatná tonalita navíc odvádí posluchače od těch myšlenek, které jsou skutečně podstatné.

Nahrajte se

Máte jasno v tom, jak chcete, aby se vaši posluchači cítili? Má váš projev vzbudit vášeň, zobrazit vděčnost nebo vyvolat bouřlivou diskuzi? Mnoho řečníků v této sféře většinou nemá jasno a jednoduše nastoupí před publikum a odříkají svůj proslov. Tak by to ale být nemělo. Nahrajte si svůj cvičný projev a zjistěte, jaké emoce ve vás vyvolává.

Víte, co sami děláte špatně, nebo se raději podělíte o vlastní tipy pro prezentační dovednosti?

-bn-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company